PromZ Vak 01-2020
z 49 2020 - nummer 1 - promzvak.nl 8 Toen ik ruim twintig jaar geleden voor het vakblad Incentive werkte, was Sale de grootste vakbeurs op het gebied van promotionele producten. Distributeurs waren daar zeer goed vertegenwoordigd: dit was de beurs waar iedere inkoper en marketeer naar uitkeek. Ik ben de laatste om te zeggen dat vroeger alles beter was, maar het lijkt er nu soms wel op of we ons schamen voor ons vakgebied. We hoeven echt niet terug naar af, maar dat er iets aan die houding moet veranderen is zeker.’ Trots op ons vak DOOR PETER VAN GESTEL N a ruim twee maanden in dit vakgebied, met bezoekjes aan onder meer de PSI en PromZ Product Première, valt het me op dat er soort collectieve mat- heid heerst. Want laten we wel zijn, we werken in een prachtig vakgebied met veel leuke en aardige mensen, interessante producten en mooie merken! We kunnen trots zijn op een vak dat het voortouw neemt in het vinden van duurzame oplos- singen, nieuwe manieren van communiceren onderzoekt en innovatieve manieren vindt om consumenten merkvoorkeur te laten creëren. Op dit moment lijken het vooral de suppliers te zijn die hierin het voortouw nemen. Maar wordt het geen tijd dat de distributeurs dit stokje overpakken? Pro-actief Ik praat met mijn eigen uitgever John Michael Swaab en we verbazen ons erover dat een beurs als PromZ Live niet ver van te voren is uitverkocht. Het is immers nog de enige beurs voor promotionele producten en diensten, loyaltyprogram- ma’s en kerstpakketten in de Benelux. Distributeurs staan er in direct contact met de eindklant en zouden een lans moe- ten breken voor promotionele producten en diensten in het directe contact met marketeer en inkoper. Waarom gebeurt dit dan steeds minder? Gaat het onze branche te goed? Zijn we gewoon lui? Of hebben we te weinig te vertellen of mis- schien wel te weinig succes verhalen? Swaab denkt daar als volgt over: “We mogen wel wat trotser zijn op ons vakge- bied. Laten distributeurs ook wat vaker op de proppen komen met goede cases, die wij dan weer in onze bladen of online uitingen kunnen behandelen. We moeten met zijn allen wat pro-actiever worden. Ik hoor heel vaak ‘dat product heb ik vijf jaar geleden al gezien’ maar weet die eindklant dat ook? Je kunt niet ieder jaar de nieuwste hype in je assortiment hebben. Maar je kunt je wel op tien andere manieren onderscheiden. Zodat dat product dat je al vijf jaar kent net even anders wordt ingezet of bedrukt en daardoor uniek wordt voor die eindklant. Dat is ook de taak van de distributeur in mijn ogen. John Michael Swaab
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5