PromZ Vak 01-2020
z 45 2020 - nummer 1 - promzvak.nl 8 piekperiode in het najaar en de winter zo’n 150 mensen aan het werk. Daarnaast is Araco actief in digitaal bedrukte handdoeken en tassen via het bedrijf Color 4 Cotton, dat ook in Enschede gevestigd is. Ten tijde van ons gesprek is Van der Wouden druk met de start van een nieuw bedrijf. Je zou bijna denken dat Enschede weer de titel ‘textielstad’ aan het verdienen is. Van der Wouden lachend: “Nou, zo groot zijn we nu ook weer niet. Maar het klopt dat we er nog een bedrijf ‘bij zetten’. Daar gaan we met name zeefdruk en digitale transferdruk doen. Een aantal jaren geleden was het plan om een dergelijk bedrijf in Moldavië te starten, omdat we dachten het succes van Roemenië te kunnen kopiëren. Dat is echter niet zo gegaan als we wilden, dus halen we de zeefdruk en transferdruk naar Nederland. Daarbij komt dat de lonen ook in die landen stijgen en de vervoerskosten toenemen, dus het is helemaal niet zo vreemd dat er weer productie terugkomt naar Nederland.” Van voorraad naar inkoop naar directie Araco fungeert als groothandel. Het bedrijf heeft een groot magazijn in zowel Nederland als Roemenië en verkoopt pro- ducten aan textieldrukkers en borduurbedrijven. Daarnaast verkopen ze diezelfde producten maar dan bedrukt of gebor- duurd aan distributeurs. Tot slot hebben ze een ‘custom made’ tak, waarvoor net het merk 4YOU geïntroduceerd is. Volgens Van der Wouden is dit concept goed ontvangen bij distributeurs. “Je wilt mensen op ideeën brengen met dit concept, waarin we een aantal mogelijkheden in diverse kleuren en uitvoeringen presenteren. In de toekomst gaan we het nog veel verder uit- breiden en invullen. Alles wat we doen is er op gericht om het onze klant – in dit geval de distributeur – makkelijker te maken.” Van der Wouden werd drie jaar geleden bij Araco gedetacheerd om de voorraadbeheersing te optimaliseren. In die tijd wilde Henk Greftenhuis een stapje terugdoen en had hij als opvolger Charel Nijhuis benoemd. Die samenwerking verliep echter niet zoals gewenst en Greftenhuis nam de leiding weer in handen, waarna Van der Wouden naar de inkoop ging en supply chain manager werd. In die functie leerde hij alle vestigingen en alle facetten van de business kennen en al snel werd duide- lijk dat Van der Wouden de gedroomde opvolger zou zijn. Met Greftenhuis in de functie van adviseur in de holding. Interessant voor de klant Greftenhuis was en is de man van de creatieve ideeën. Hij is de rebel. Je moet echter wel een team hebben dat die ideeën tot uitvoer kan brengen en vervolgens kan vermarkten. Van der Wouden heeft dat team naar eigen zeggen nu staan. “We hebben een nieuw managementteam en we hebben ook nieuwe sales mensen aangetrokken, onder meer voor Frankrijk. Onze ambitie is te groeien met de 40 mensen die nu bij Araco werken. Met name in Duitsland, dat natuurlijk onze achtertuin is, en Frankrijk, en om vervolgens de rest van Europa te veroveren. We probe- ren veel meer advies te geven richting distributeurs, zodat we samen die eindklant het beste kunnen bedienen. Die advisering zal steeds belangrijker worden. Zo hebben we ook twee mensen uit China in dienst, die de markt daar echt goed kennen. Deze mensen proberen we in multidisciplinaire teams zo snel mogelijk te laten schakelen met een klant, zodat deze ook weet wat de mogelijkheden maar vooral onmogelijkheden zijn. Hoe korter die lijn is, hoe beter dat het is. “Alles wat we doen is er op gericht om het de distributeur makkelijker te maken”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5