PromZ Vak 01-2020
41 2020 - nummer 1 - promzvak.nl z 8 Betaalbare luxe Met de topmerken positioneert Plastoria zich als aanbieder van affordable luxury - betaalbare luxe - in het business gifts-segment. Als voorbeeld neemt Wajs schrijfwaren. Mont Blanc is een pres- tige merk in die markt en je bent in de retail gemakkelijk een paar honderd euro kwijt voor een balpen. De prijs van een pen van Hugo Boss - een groot merk in herenmode - is nog geen 100 euro, al is dat nog altijd een serieus bedrag. Lionel Wajs: “Er zijn vandaag de dag veel consumenten die betere zaakjes voor een goede prijs zoeken en dan geven ze de voorkeur aan een pen van Hugo Boss. De markt van ultraluxe, de heel dure merken, richt zich op een klein publiek. Wij zitten in de betaalbare luxe en dat is een markt die echt de wind mee heeft. Overal in Europa zien we dat de mensen dromen van luxe en ultra-luxe, maar we zien ook dat ze niet altijd de middelen daarvoor hebben. En dan is de betaalbare luxe een perfect antwoord.” Gepercipieerde waarde Bedrijven die aan een budget vast zitten voor het aankopen van business gifts kunnen met de merken die Plastoria biedt daar ook op inspelen. Bovendien heeft zo’n merk een hoge gepercipi- eerde waarde voor de ontvanger, juist omdat dat ook in de retail beschikbaar is. De aankoopprijs van een business gift van zo’n merk ligt immers een stuk lager dan de retailprijs. “Wij bieden een gepercipieerde waarde die enorm is vergeleken met de kost- prijs,” aldus Wajs. “Want wat voegen we toe voor de aankoper? Een gepercipieerde waarde die veel groter is dan van een product zonder merk. En die waarde is factor nummer één bij de beslissing rond business gifts. Effectief: de aankoper wil niet duur aankopen, maar hij wil wel dat er een grote gepercipieerde waarde is.” Wat meespeelt, is dat het merk en de merkwaarden van het cadeau zich afspiegelen op het gevend bedrijf of merk. “Dat lukt alleen met prestigieuze merken,” aldus Lionel Wajs. Een derde element om met dergelijke luxe-merken te komen is het eco- logisch aspect. Dat lijkt op het eerste zicht vreemd, maar zo’n product is duurzaam in de betekenis van ‘gaat lang mee’. Wajs: “Als je met een product komt dat na een week niet meer werkt Vier cadeaumomenten Lionel Wajs zegt dat Plastoria voor vier cadeaumomenten producten heeft: “Het eerste is eindejaarscadeaus voor het personeel. Het tweede is cadeaus in het kader van motivatie- programma’s voor het eigen personeel. Daarvoor moet je een cadeau hebben dat motiveert door een hoge geperci- pieerde waarde. Merkproducten zijn daar perfect voor. Het derde is cadeaus voor klanten. En het vierde is getrouwheids- programma’s voor de klanten.” Retail groeit Plastoria levert niet alleen licentie-merkproducten in de business-to-business markt maar ook aan de retail. Nationaal en internationaal. In de retailsector is men met bijna 5.000 verkooppunten actief in 84 landen (in b-to-b in 120 landen met 9 filialen). De verhouding in de omzet van retail tot b-to-b is 50:50. “De laatste acht jaar is retail sterk gegroeid. Vandaag de dag groeit die divisie het sterkst. In 2019 was er een vooruitgang van 35%. Bussiness gifts blijft zich rustig verder ontwikkelen,” aldus Lionel Wajs. Vanwaar die sterke stijging in retail? Wajs: “Omdat we daar een kleine speler zijn en we nog veel mogelijkheden hebben om nieuwe verkoop- punten en klanten te vinden.” Het groeipotentieel in b-to-b is minder groot omdat er volgens hem ook minder en minder bedrijven als distributeurs in b-to-b starten. Private Label Plastoria heeft ook een afdeling Plastoria Private Label Solutions. Die helpt merken (voornamelijk via distributeurs) om eigen luxe producten te ontwikkelen. Dergelijke produc- ten komen niet in de catalogus van Plastoria. Het gaat om merchandisingproducten voor topmerken in bijvoorbeeld de autosector. Alle grote automerken hebben in hun dealerships vitrines met luxe producten voorzien van hun logo.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5