PromZ Vak 01-2020

z 2020 - nummer 1 - promzvak.nl 25 9 2020 is het jaar van de grote evenementen. Spelen jullie hierop in en zo ja, hoe? “We hebben nu met een aantal wederverkopers een paar aavragen lopen voor de Grand Prix Zandvoort, EK voetbal en de Olympische spelen in Tokio. De beslissing moet in de meeste gevallen nog worden genomen – voorlopig ziet het er goed uit, maar daar mag ik nog niet veel over vertellen. Wat wel mee- speelt is de onzekere situatie in China rond het Corona-virus. Maar we laten veel producten in Turkije en Portugal maken, dus dat zal ongetwijfeld een positief aspect zijn in de besluitvorming.” Onze branche is aan veel regels gebonden (milieu, certificering et cetera). Welke regel zou je onmiddellijk overboord zetten? “Sommige klanten willen niet dat we in Turkije produceren in verband met de mensenrechten. In mijn ogen zijn er in de wereld veel landen waar de mensenrechten minder goed geregeld zijn dan in Turkije, maar waar wel veel wordt geproduceerd. Onze fabriek in Turkije, een familiebedrijf in Istanboel, loopt voorop in Het regelen van alle voorzieningen en het creëren van goede omstandigheden voor de werknemers. Ik vind dat we dat moe- ten waarderen.” Onze markt is de afgelopen jaren steeds transparanter geworden. Het kennisniveau neemt toe bij alle marktpartijen. Als je een marktpartij nog wijzer zou mogen maken, welke partij zou dat dan zijn (supplier, distributeur, eindklant of anders) en welke kennis zou je willen overbrengen? “De meeste kennis zit bij de fabriek, gevolgd door de supplier en dan de distributeur en de eindklant. Hoe meer kennis er wordt overgedragen, hoe beter de eindklant een beslissing kan maken. Maar wat hier van belang is, is dat wij specialist zijn, geen gene- ralist. Details over de productie van een custom-made sok kun je niet zomaar opzoeken op internet; om aan technische voorwaar- den te voldoen is specifieke kennis nodig. Wij zorgen dat je heel snel antwoorden krijgt op vragen. Wij weten het en we regelen het. Dat is waar wij goed in zijn – dat lijkt me niet noodzakelijk om over te dragen.” Lever jij een bijdrage aan verduurzaming van je bedrijf en zo ja, hoe? “We hebben rPET-sokken en -sjaals geïntroduceerd. Daarnaast zijn we ook onze CO2-uitstoot gaan compenseren. Dat doen we via Climate Neutral Group. Zij compenseren de uitstoot met speciaal geselecteerde duurzame energieprojecten. CNG selecteert deze projecten altijd op de bijdrage die zij leveren aan de ontwikke- ling van de lokale bevolking en regio. Denk daarbij aan zaken als werkgelegenheid, kennisoverdracht, gezondheidsverbetering, stimulering van de eigen economie en lokale milieuverbeterin- gen. En last but not least ben ik zelf (deels) elektrisch gaan rijden.” Wat is volgens jou de belangrijkste trend op jouw specifieke marktgebied? “Net als veel anderen denk ik dat dat het duurzaam produceren is. Dat geldt ook voor het verduurzamen van het transport naar de klant; denk aan vervoer per trein of elektrische vrachtauto. Als het gaat om producttrends: sokken zullen de komende jaren zeker belangrijk blijven. Daarnaast verwacht ik veel van de boxershorts die we net op de Promz Product Première hebben gelanceerd als specialistisch product. Ik geloof dat dit ook de trend van 2020 gaat worden. Daarbij liften we weer mee op het succes van Happy Socks, die ook in zwembroeken en boxershorts zijn gegaan.” “Hoe meer kennis er wordt over- gedragen, hoe beter de eindklant een beslissing kan maken” Pieter Bosscher Eigenaar Bosscher International

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5