PromZ Vak 01-2020

24 DOOR: ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Gilles Heybroek (BrandPremiums) en Pieter Bosscher (Bosscher International). “Waar ik me aan erger is dat je via AliExpress van alles kunt kopen” Gilles Heybroek Managing director BrandPremiums 2020 is het jaar van de grote evenementen. Spelen jullie hierop in en zo ja, hoe? “Dat doen wij zeker, maar we spelen alleen in op de evenemen- ten waarvan we weten dat de fast-movingmerken dat ook doen. Eigenlijk is dat alleen het EK Voetbal. De Olympische Spelen leven toch iets minder. Iedereen kijkt daar wel naar, maar het is net even anders dan wanneer het Nederlands elftal speelt. Met Sail Amsterdam is dat ook zo; dat is niet een nationaal eve- nement waarmee merken iets doen in supermarkten of retail. Wij komen in elk geval met twee EK-premiums voor klanten. En we brengen dit jaar zelf ook een EK-premium op de markt. Dat kun je in juni gewoon in de winkel kopen.” Onze branche is aan veel regels gebonden (milieu, certificering et cetera). Welke regel zou je onmiddellijk overboord zetten? “Ik vind die regelgeving eigenlijk juist goed. Waar ik me wel aan erger is dat consumenten via AliExpress van alles kunnen kopen. Zo worden er veel goederen in Nederland geïmporteerd die niet voldoen aan de veiligheidseisen. Het is ook gewoon gevaarlijk. Hoe kan het nou dat je een speakertje kunt kopen waarin het lood loopt te fluiten?” Onze markt is de afgelopen jaren steeds transparanter geworden. Het kennisniveau neemt toe bij alle marktpartijen. Als je een marktpartij nog wijzer zou mogen maken, welke partij zou dat dan zijn (supplier, distributeur, eindklant of anders) en welke kennis zou je willen overbrengen? “Voor ons is dat altijd de eindklant. Met klanten die goede ken- nis hebben van de markt en van producten kun je altijd goed samenwerken. Je begrijpt elkaar en je weet wat de mogelijk- heden en onmogelijkheden van een product zijn. Natuurlijk verwacht ik niet dat een klant zo vijftien verschillende soorten plastics kan opnoemen. Maar het maakt het zeker makkelijker als iemand het verschil kent tussen PP en ABS, of tussen RVS 304 en 201. Dat helpt ook bij de discussie over kosten. We proberen onze klanten wel altijd te informeren over zoveel mogelijk aspecten. En we geven presentaties bij de klant over duurzaamheid, omdat we merken dat daarover veel misverstanden in de markt leven.” Lever jij een bijdrage aan verduurzaming van je bedrijf en zo ja, hoe? “We helpen onze klanten met het zo duurzaam mogelijk maken van hun premiums en pos-materiaal. We hebben focus op lokale productie; we maken onze mallen in Nederland. Daarvoor gebrui- ken we gerecycled kunststof. Soms is het kostentechnisch niet haalbaar om lokaal te produceren. Dan halen we de promotionele artikelen uit China, maar we kijken wel heel scherp naar hoe het gemaakt wordt.” Wat is volgens jou de belangrijkste trend op jouw specifieke marktgebied? “Wat al een tijdje aan de gang is maar ons in negatieve zin opvalt, is het enorme aanbod aan rotzooi op het gebied van duurzaam- heidsproducten. Iedereen wil graag verduurzamen, ook om de plastic-soep discussie te vermijden, wat op zich prima is. Maar er zijn partijen die daarop inspelen door allerlei producten aan te bieden die eigenlijk verre van duurzaam zijn. Zo zie je veel producten van kurk. Dat lijkt op het eerste gezicht heel duur- zaam. Maar die kurk komt uit Portugal en wordt in China tot een zogenaamd duurzaam product verwerkt. Daarna wordt het weer teruggestuurd naar Europa. Dan moet je mij eens uitleggen wat daar duurzaam aan is.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5