PromZ Vak 01-2020

20 DOOR PETER VAN GESTEL V an Dijke is eigenaar van Watch Branding. Een bedrijf dat met name promotionele horloges ontwerpt en produceert voor het hogere segment. Van Dijke komt uit de surf- en snowboardscene en is zelf fervent surfer. Hij haalt er zijn inspiratie uit. Direct uit de schoolbanken kwam hij terecht bij de bekende sportzaak Kater in Alkmaar. Daar was hij onder meer verantwoordelijk voor inkoop, personeel en alles wat met windsurf, golfsurf en snowboard te maken had. Daarnaast bleef hij creatief actief en maakte hij onder meer meubels. Toen hij 30 werd en hij ging nadenken over de rest van zijn werkzame leven, besloot hij van een van zijn hobby’s zijn beroep te maken: horloges. Wanneer Addy van Dijke over horloges praat, beginnen zijn ogen te glimmen. Je merkt dat deze man passie heeft voor zijn vak. Hij is duidelijk over zijn doelgroep: zijn markt is high end private label en promotionele horloges. “Ik wil sexy producten maken” Drie collecties Via een relatie bij Bose kwam Van Dijke in contact met een Zwitserse horlogefabriek. Het klikte en voordat hij het wist was hij importeur van Zwisterse klokken. “De juweliersmarkt is een hele moeilijke, traditionele markt, waar nieuwe merken nauwelijks tussenkomen”, zo vertelt Van Dijke. “Na een jaar ben ik ermee gestopt en heb ik mijn focus verlegd naar private label en pro- motionele horloges. In eerste instantie deed ik alleen Zwitserse horloges. Dat ging heel goed. Toen kwam echter de crisis in 2008 en werd het een stuk minder met de belangstelling voor duurdere horloges. Vervolgens ben ik drie lijnen gaan produceren in drie prijscategorieën. De basic, de premium en de Swiss made lijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5