PromZ Vak 01-2020
z 17 2020 - nummer 1 - promzvak.nl “Het was makkelijker om 1000 boeken aan 1 bedrijf te verkopen, dan 1000 boeken aan 1000 consumenten” 8 A ls je zoals ik bent opgegroeid in de jaren 80, is het zeer bemoedigend dat je soms mensen tegenkomt bij wie het om meer draait dan alleen geld. Er is een nieuwe golf van ondernemingen en ondernemers die echt iets willen bijdragen aan de maatschappij. Zo ook Anne Pleun. “Ga ik mijn dochter straks vertellen dat ik alleen maar onderdeel was van deze milieuramp, of kan ik met gepaste trots vertel- len dat ik geprobeerd heb er iets aan te doen.” Paper on the Rocks werd eind 2015 opgericht om een alternatief te bieden voor een van de meest vervuilende industrieën ter wereld, te weten de papierindustrie. Bedrijf vanuit kraambed Anne Pleun wist al op haar elfde dat ze een bedrijf wilde star- ten. Daarnaast wilde ze schrijven. Toen iemand haar adviseerde om eens stone paper te kopen (papier gemaakt van steengruis) kon ze het nergens in Europa vinden, dus begon ze zelf maar het bedrijf Paper on the Rocks. “Het probleem was dat het papier wel bestond, maar dat het bijna nergens te krijgen was. Ja, via wat obscure sites, maar niet gewoon in de winkel. Ik ben van mening dat je iets pas tot een succes kunt maken als het mainstream is. Dat wil zeggen, je moet echt een eindproduct, dus een boekje of een agenda of iets dergelijks hebben, wil je mensen ervan over- tuigen om het te gaan gebruiken. Ik begon met een Kickstarter (online crowdfunding platform red.) campagne vanuit mijn slaap- kamer in Berlijn, want ik was echt net bevallen.” Van b-to-c naar b-to-b Het bedrijfsplan – voor zover je dat zo mag noemen – werd dus tussen de voedingen door geschreven. “Aanvankelijk was het idee om richting de retail te gaan met stone paper notitieboekjes”, vertelt Van Eijsden. “Maar toen de NOS na 2 dagen belde en me vroeg om eens uit te leggen wat mijn plan was, belde er daarna allerlei bedrijven die vroegen om boekjes met hun logo. Dus ineens moest mijn hele business plan om en zijn we de markt voor promotionele producten opgegaan. Want het was makkelijker om 1000 boeken aan 1 bedrijf te verkopen dan 1000 boeken aan 1000 consumenten. En zo denken we er nog steeds over. Bovendien is er veel meer aandacht voor duurzaamheid bij bedrijven.” Moeite met autoriteit Het bedrijf Paper on the Rocks wordt niet echt op een traditio- nele manier geleid. De ervaring die Anne Pleun onder meer in Duitsland opdeed, bepaald mede haar stijl van leidinggeven. “Mijn leven is chaotisch. Iets komt op mijn pad en dan grijp ik een kans of niet. Soms pakt dat anders uit dan verwacht, zoals de beslissing om naar Berlijn te gaan om daar marke- tingmanager van de Duitse equivalent van Etsy te worden. Maar toch heb ik daar wel veel van geleerd. Zo hebben ze daar een soort van ‘gesloten deur beleid’ voor managers en ik kan daar duidelijk niet tegen. Ik kan slecht omgaan met dat type autoriteit. In mijn stijl van leidinggeven ben ik dan ook veel vrijer. Ik neem mensen aan op specialisme, dus ga ik ervan uit dat ze het wel beter weten dan ik. En willen ze later beginnen, dan doen ze dat toch lekker? Als ze hun werk maar goed doen. Natuurlijk verschilt de stijl van leidinggeven per mens. Er zijn ook medewerkers die sturing nodig hebben, maar ik ben niet degene die dat gaat geven. Daar heb ik nu anderen voor, die ook mij weer sturen. Dat kan ook niet anders, want inmiddels werken we hier met negen mensen. Ik ben realistisch genoeg om – mocht dat op termijn nodig zijn - een stap opzij te doen voor een manager.” Investeringsronde Om de volgende stap te maken met Paper on the Rocks ging de oprichtster op zoek naar externe financiering. Deze vond ze onder meer via crowdfunding platform Symbid “Er zijn twee Angel investeerders ingestapt met veel ervaring en kennis in de b-to- b markt”, zo vertelt Anne Pleun. “En daar was ik naar op zoek. Dus ze gooien niet zomaar een zak geld over de schutting, maar ze hebben ook echt toegevoegde waarde in de vorm van kennis. Als je Angels aan boord hebt, kunnen ze je ook echt helpen met eventuele zakelijke problemen of vragen die je hebt. Daarnaast is Triodos ingestapt met de Sustainable Finance Foundation, dat was voor ons een belangrijke stap. Daarmee financieren ze bedrijven die systeemveranderingen door kunnen voeren. Ze zitten er dan ook niet in voor de korte termijn. Als wij onze claim kunnen waar- maken dat we de papierindustrie een beetje milieuvriendelijker kunnen maken, dan zijn zij tevreden.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5