PromZ Vak 01-2020

z 13 2020 - nummer 1 - promzvak.nl 8 GFT, plastic of het restafval? Geen consument die het weet. Ik kan je verklappen die ‘bio-beker’ eindigt bij het restafval en zal verbrand worden.” “De promotionele producten industrie is veel te populistisch”, aldus Debby van den Akker. “Ze roepen vaak maar wat. Als het woord bio er maar in voorkomt dan is het goed, maar niemand weet waarover het gaat.” Van den akker laat een bakje met dek- sel waar snoepjes in zitten zien, “Kijk, dit product kreeg ik vorig jaar tijdens de leveranciersdagen en zou biologisch afbreekbaar zijn. Binnen een maand zou het ‘weg zijn’, werd erbij gezegd. Nou, het ligt inmiddels driekwart jaar in mijn tuin en het ziet er nog net zo uit als toen ik het overhandigd kreeg. Ofwel, resellers weten vaak zelf onvoldoende wat ze verkopen.” Oplossingsgericht Maar hoe gaan we het plastic probleem dan oplossen? Westveer schetst letterlijk welke kant het volgens hem op moet. “Je moet onderscheid maken tussen waar een grondstof vandaan komt, ofwel wat is de oorsprong, en waar het eindproduct uiteindelijk terecht komt, ofwel hoe verwerken we het afval? Als je kijkt naar de oorsprong, dan heb je fossiele en hernieuwbare grond- stoffen. Voor deze laatste hebben we een voorkeur, want deze grondstoffen, bijvoorbeeld suikerriet, nemen CO-2 op tijdens de groei en ook wordt de aarde niet uitgeput, zoals bij aard- olie als grondstof voor kunststof. Daarnaast geloven we heilig in recyclen als oplossing aan de achterkant. Het kan nog veel beter, maar dat komt echt wel als wij goed leren scheiden. In composteren geloven we nog niet, omdat het technisch nog teveel haken en ogen kent. Zo is er bijvoorbeeld geen capaciteit om de producten te composteren (het duurt te lang). Wij zetten dus vol in op hernieuwbare grondstoffen in combinatie met recyclen. Dus wij zeggen ja tegen plastic maar vinden dat je er wel bewust mee om moet gaan”. 32 kleuren? “Hoe gaan we dit duidelijk maken aan de distributeurs en eventu- eel aan die eindklant?’’, zo haakt Van den Akker in. “Het verhaal dat je vertelt is van heel groot belang. Wij zien veel collega’s in onze markt die worstelen met het verhaal. Hoe vertel ik mijn klant nu wat duurzaam is” Uiteraard is een bidon of waterfles vaak van plastic, maar toch is het veel duurzamer dan een een- malige PET-fles. Maar wat maakt de ene waterfles nu duurzamer dan de andere? Dan gaat het om het gebruik van de juiste (bij voorkeur biobased) kunststof en niet teveel. Ook gaat het er dan om dat de fles volledig recyclebaar is. De gebruiksduur en daardoor de duurzaamheid is echter veel groter bij gebruik van die fles. Storytelling, ook richting resellers, is gewoon van enorm belang.Wij moeten distributeurs ook beter voorlichten. Ook als het gaat over voedselveiligheid. Zo zie ik regelmatig bij concurrenten dat een bidon in 32 kleuren leverbaar is en dan denk ik, hoe dan? Wij weten dat je niet voor elke kleur een voed- selveiligheidsverklaring krijgt. Ofwel, je mag het product in dat geval helemaal niet verkopen. Aan de industrie de taak om dit duidelijker te maken, zodat er geen verwarring meer ontstaat of valse verwachtingen gewekt worden bij eindklanten.” Strenge regelgeving Eurobottle gebruikt hoofdzakelijk biobased grondstoffen ommili- euvriendelijk te zijn. Ondanks dat deze grondstoffen significant duurder zijn, berekenen zij deze hogere kosten niet door aan de klant. De kosten zijn dus geen argument om biobased niet te bevorderen. Sterker nog, vanaf dit jaar zal dat de enige grondstof nog zijn welke Eurobottle gebruikt voor haar producten. “Hiermee proberen we echt voorop te lopen”, stelt Van den Akker. “In de verpakkingsmarkt neemt het kennisniveau bij klanten enorm toe. We moeten aan de strengste Europese regels voldoen. Natuurlijk willen we met zijn allen dat die plasticberg lager wordt, dus “De promotionele producten industrie is veel te populistisch”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5