PromZ Vak 01-2020

12 H et is onontkoombaar. Binnen een minuut komen we te spreken over milieu en duurzaamheid. Plastic is ‘hot’ in negatieve zin. Hoe minder we ervan gebrui- ken en hoe beter we het scheiden als consument, hoe beter het is, zo lijkt het. Maar is het ook echt zo zwart-wit? Peter Westveer vindt van niet: “De onwetendheid over plastic en milieugevolgen is zowel bij distributeurs als bij eindklanten en consumenten zeer groot. Op dit moment denkt men al snel dat een product goed is als er bio of bio-degradable of iets derge- Steeds meer eindklanten zetten onder druk van de publieke opinie een stop op voorver- pakt water als promotioneel product. De verkoop in de promotionele markt van (eveneens plastic) waterflessen en bidons groeit daarentegen als kool. Een gesprek hierover met Peter Westveer en Debby van den Akker van producent Eurobottle. “Zeg ja tegen plastic, maar ga er bewust mee om” lijks opstaat, maar dat is maar helemaal de vraag. Als je een plastic fles in de natuur gooit heeft deze aan afbreektijd van circa 400 jaar. Als diezelfde fles van bio-degradable materiaal gemaakt is, zeggen ze dat deze in korte tijd weg is. In veel gevallen is dat maar zeer de vraag, omdat niet-afbreekbare hulpstoffen zijn toegevoegd om de eigenschappen van het product te optimaliseren. Kortom, dit product zou wel eens schadelijker kunnen zijn voor het milieu dan gewoon plastic. Bovendien is de vraag waar je het moet weggooien. Bij het DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5