PromZ Vak 04-2019

2019 - nummer 4 - promzvak.nl 9 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december2019 / januari2020 - nummer 4 7-9 januari PSI2020 Düsseldorf Gaat klant voor meer Made in Europe? Michael Freter (Reed Exhibitions): ‘Düsseldorf toont totale omvang vakgebied’ PromZ Distributeursonderzoek 2019: EEN ROBUUSTE BRANCHE MET EEN MOOI ‘KERSTRAPPORT’ 5,2 PROCENT OMZETGROEI 9 opdrachtgevers, suppliers en distributeurs is die niet willen meewerken aan een interview of een rondvraag, omdat ze niet zien hoe zij of hun bedrijven daar beter van worden. Maar hé, moet dat dan altijd? Als vak wil je toch een goed vakblad? Dan heeft de redactie toch ook input nodig van vakgenoten? Dan moet je toch meningen, visies en nieuws kunnen krijgen om te publiceren? Waarom zou je op die manier niet willen bijdragen aan het ontwikkelen van het vakgebied? Daarom is het ook zo jammer dat er niet veel meer distributeurs lid zijn van het PPP. Eendracht maakt macht. Dat what’s in it for me? hoeft toch niet altijd voorop te staan? De power van een vakblad is nadenken, meedenken, onderwerpen aan de orde stellen, vragen stellen en discussie losmaken. Van kennis en ervaringen delen wordt de hele branche beter, dus ieder op zich ook. Meer kennis draagt bij aan een sterk vakgebied, wat ook als zodanig wordt herkend door opdrachtgevers, en van die mensen moet de promotionele productenbranche het uiteindelijk toch hebben. Het is in ieders belang dat een groter deel van het communicatiebudget van bedrijven naar promotionele producten, relatiegeschenken en andere loyaltytools gaat. Als je goede producten maakt en verkoopt, investeert in content en visie, overtuig je de eindklant. En daar doe je het voor. Het is toch mooi om te zien hoe het inzetten van premiums van cruciaal belang kan zijn voor het succes van merken? Laten we blij zijn met bedrijven als een Shell, AH, Jumbo, Heineken en andere biermerken, Unox, Blue Band, de Staatsloterij: bedrijven die de power van het – goedgekozen - premium bewijzen. Hoe belangrijk is het dat de (komende) generatie die aan het stuur zit van de (grote) merken de kracht van het premium onderkent en de tool wil gebruiken in zijn marketing, communicatie en klantenbinding? Hoe belangrijk is het daarom dat met name de jonge mensen in het promotionele productenvak marketeers kunnen overtuigen van het nut van de inzet van promotionele producten? Dat ze hart hebben voor het vak en geloven in wat ze doen. Dat ze dat vakkundig en bevlogen kunnen overbrengen. Dat ze uitstralen dat ze niet alleen maar producten leveren, maar hun producten onderdeel uitmaken van de marketingcommunicatieketen. En dat ze daarmee een ondersteunende rol vervullen voor marketeers. Daarom – ik pleit er maar weer eens voor - zou het zo goed zijn als de branche samenwerking zoekt met aanpalende brancheorganisaties van de communicatiebureaus en adverteerders als VEA en BVA en de brancheorganisatie voor eventmanagers. Informatie vergaren, ervaringen uitwisselen, sterker staan. Ook hier geldt: eendracht maakt macht. Ik hoop dat in 2020 het denken over promotionele producten als volwaardige marketing- en communicatietools echt doorzet en dat die mindset bij suppliers en distributeurs (en marketeers!) leading wordt. Want wees eerlijk, deze branche staat niet onder de reclame- of promotionele branche, maar er naast. En PromZ moet daaraan blijven bijdragen. Vakbladen maken is me met de paplepel ingegoten. Mijn vader was de grondlegger van Adformatie, ik heb er later jaren op de redactie gewerkt. Daarna werd ik hoofdredacteur van Incentive (waar we Peter van Gestel van kennen). En twintig jaar lang heb ik mijn stempel mogen drukken op PromZ Magazine en PromZ Vak. Het vakgebied ligt me na aan het hart en zit in mijn DNA. Ik hoop dat PromZ eraan heeft bijgedragen om het vakgebied zowel bij de branche zelf als bij de opdrachtgever steviger op de kaart te zetten. Vakgenoten hebben het me niet altijd in dank afgenomen dat de onafhankelijke(!) redactie zijn eigen plan trok, nogal eens harde noten kraakte en kritisch uit de hoek kwam. Maar dat is wel eens nodig om de boel op te schudden. En het goede nieuws is dat Peter veel vriendelijker en geduldiger is dan ik. Maar ik hoop dat jullie mij toch wel een beetje gaan missen… Hoe dan ook, zorg er met z’n allen voor dat onze branche trots kan zijn op zijn vakgebied en vakbladen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5