PromZ Vak 04-2019

2019 - nummer 4 - promzvak.nl 7 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december 2019 / januari2020 - nummer 4 7-9 januari PSI2020 Düsseldorf Gaat klant voor meer Made in Europe? Michael Freter (Reed Exhibitions): ‘Düsseldorf toont totale omvang vakgebied’ PromZ Distributeursonderzoek 2019: EEN ROBUUSTE BRANCHE MET EEN MOOI ‘KERSTRAPPORT’ 5,2 PROCENT OMZETGROEI Ik hoop dat jullie mij wel een beetje gaan missen… Dit is de laatste PromZ Vak die ik als hoofdredacteur heb gemaakt. Het Portaal Uitgevers bestaat 20 jaar en vanaf het begin zwaaide ik de redactionele scepter over PromZ Magazine en over PromZ Vak, dat twee jaar na PromZ Magazine op de markt kwam. Mijn functie wordt overgenomen door Peter van Gestel, ik blijf als adviseur voor de beide titels actief op de achtergrond. Ik trap een open deur in als ik zeg dat er in 20 jaar veel is veranderd in het vak. Maar ook in het maken van vakbladen voor het veelomvattende vakgebied van promotionele producten is nogal wat veranderd. Dan heb ik het op deze plek ook nog over twee verschillende uitgaven: PromZ Magazine is het blad voor de eindklant en PromZ Vak is het vakblad voor de ‘binnenring’, ofwel fabrikanten, suppliers en distributeurs in de branche van promotionele producten. Ieder blad vergde (en vergt nog steeds) zijn eigen onderwerpkeuze en tone of voice. Klanten moeten en hoeven niet álles te weten wat zich binnen een branche afspeelt en wat de discussiepunten zijn, alhoewel de opdrachtgevers ook steeds meer inkijk (kunnen) krijgen in de wereld van suppliers en distributeurs. Je kunt je afvragen hoe wenselijk dat is. Vooruitkijkend denk ik aan een belangrijke uitkomst uit het laatste PromZ-onderzoek onder opdrachtgevers, waaruit blijkt dat bedrijven hun budgetten voor promotionele producten in 2020 in geringe mate verhogen, en dat er zelfs een groeiende groep opdrachtgevers is die overweegt in 2020 grotendeels of helemaal af te zien van de inzet ervan. Als deze trend doorzet is er echt slecht weer op komst. Laat het vak dit gebeuren? Een branche waarin producten van levensbelang zijn, moet dan toch van de daken schreeuwen welke belangrijke rol promotionele producten en distributeurs voor het bedrijfsleven kunnen hebben? Een instrument daarvoor zijn de op de eindklant gerichte media. Ik heb al eens geschreven hoe kwalijk ik het vind als suppliers en distributeurs hun producten aanprijzen met kreten als ‘de laagste prijs, nergens goedkoper’ en als handel bestempelen. Die weinig verfijnde term ‘handel’ is voor opdrachtgevers, voor wie promotionele producten over het algemeen toch al niet hoog op de prioriteitenlijst staan, geen opsteker. Zo krijgt de kracht van het promotioneel product niet bepaald een boost. Is de branche een beetje te flegmatiek? Onverschillig? Niet trots en ‘outgoing’ genoeg als het om het belang van het eigen vak en vakmanschap gaat? Te productgericht en niet actief genoeg in het breed communiceren van visie en vakkennis om zo ook het promotioneel product de status te geven die het verdient? Visie en vakkennis kun je overbrengen via een vakblad, zowel off- als online. Daar zijn vakbladen voor. Met visie, vakkennis, advies en cases kan PromZ Magazine de aandacht wekken van opdrachtgevers voor de ‘power van het premium’ en zo het imago helpen te versterken. Met visie en vakkennis kan PromZ Vak de inner circle verder professionaliseren. Toen PromZ Magazine, en zeker PromZ Vak, op de markt kwamen, waren het in Nederland de enige vakbladen in hun soort. De branche was even afwachtend, maar toen het eerste schaap over de dam was, volgden er meer. Gelukkig! Want een vakblad maak je niet alleen, daar heb je de mensen uit het vak bij nodig. Wat dan ook zo ontzettend jammer is, is dat er ook in ons vakgebied een groeiend aantal 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5