PromZ Vak 04-2019
Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP 9 Het internet maakt het mogelijk om producten eenvoudig uit landen van buiten de EU te halen en dat gebeurt steeds meer. Laat je niet inpakken! Een gadget nodig? Je hebt ze met een paar muisklikken in huis. Het internet maakt het voor consumenten en bedrijven mogelijk om producten eenvoudig uit landen van buiten de EU te halen en dat gebeurt steeds meer. Per jaar vinden er ongeveer honderd miljoen bestellingen plaats via webshops van buiten de EU. Het immense- en wereldwijde- online aanbod aan producten maakt toezichthouden op o.a. de veiligheid een lastige klus. Hiervoor is de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verantwoordelijk. Zij hebben de taak om onveilige producten van de Nederlandse markt te weren. Dat is gemakkelijker gezegd, dan gedaan. Inmiddels beschikken zij over een nieuwe tool: de webscraper. Hierbij kunnen zij op het wereldwijde web een stuk sneller vaststellen waar als onveilig beoordeelde producten wor- den aangeboden. Ook zetten ze mysteryshoppers in en maken ze afspraken met online marktplaatsen, waarbij ze soms over een superaccount beschikken en zonder tussenkomst van die marktplaats adver- tenties kunnen verwijderen. Het zijn vooralsnog druppels op een gloeiende plaat. De wil is er, het ontbreekt vaak aan ‘handen en voeten’. Bewustwordingscampagne Maar uiteindelijk begint het bij de besteller. Zij zijn vaak niet goed op de hoogte van de risico’s en gevaren die dit soort aankopen met zich meebrengen. Hier voert PPP samen met de onderne- mersorganisatie ONL en andere partijen een intensieve politieke lobby voor. We merken dat dit onderwerp inmiddels ook steeds meer aandacht binnen de politiek krijgt. Dit jaar start het minis- terie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een campagne met de veelzeggende titel: Laat je niet inpakken. Doel van de campagne is om mensen bewust te maken dat online winkelen op bijvoorbeeld AliExpress niet hetzelfde is als hier in Nederland of Europa. Ze gaan hierbij in op veiligheid en garantie. Keurmerk De campagne ‘Laat je niet inpakken’ sluit naadloos aan bij de ambities van Platform Promotional Products, waar de branche- vereniging voor promotionele producten en relatiegeschenken in 2020 voor staat en voor gaat. Daar maakt het accrediteren van de aangesloten leden en het actief voeren van het PPP-logo als keurmerk een belangrijk onderdeel van uit. Dit keurmerk zal de eindklant meer vertrouwen en zekerheid moeten geven in het kiezen van de juiste leverancier. Dit geeft de eindklant handvatten om op een verantwoorde manier producten in te kopen. bron: www.toezine.nl / artikel ‘Toenemende internethandel vraagt om slim toezicht en samenwerking’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5