PromZ Vak 04-2019
z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 51 9 Het nieuwe jaar begint. Noem één wens voor de branche, en één voor je eigen bedrijf die je in 2020 zou willen zien uitkomen. “Ik denk dat het goed is als we iets minder achter allerlei hypes aanlopen. Ons soort bedrijven zouden meer marketingonder- steunende organisaties moeten zijn en niet enkel leveranciers van relatiegeschenken. Wij maken ons daar zelf ook wel eens aan schuldig. We moeten proberen om meer vanuit de marke- tinggedachte te acteren. Zonder nou een marketingbureau te willen worden, maar ik zie niet in waarom we niet wat meer op die stoel zouden kunnen gaan zitten.” Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? Wat zou je, terugkijkend, anders hebben gedaan? “We hadden, net als veel anderen, de ambitie om het anders te doen. We wilden de catalogi doen vergeten. Als we onze klanten mogen geloven, is dat ook gelukt. We maken ook niet per se gebruik van de website om te verkopen. We proberen echt in het contact met de klant het verschil te maken. Wat had ik anders willen doen? Achteraf is het altijd makkelijk praten. Je ontwikkelt tien ideeën waarvan er hooguit twee succesvol worden. Die acht andere had ik graag anders gedaan. Maar het is onontkoombaar dat je ook dingen ontwikkelt die het niet halen.” Wat vind je de 3 belangrijkste focuspunten voor suppliers? “De belangrijkste focus is vernieuwing. Eindgebruikers denken vaak alles al te kennen. Het is aan ons om ze samen met de sup- pliers toch nog te blijven verrassen. Dat hoeft niet een compleet nieuw product te zijn; de laatste tijd is de beleving van het geven en ontvangen van relatiegeschenken een grotere rol gaan spelen. Ten tweede: de snelheid van leveren. De markt vraagt ernaar. We leven helaas in een tijd dat bedrijven in de consumentenmarkt beloven: vandaag besteld, morgen en soms zelfs vanavond in huis. In onze markt, met bedrukkingen, is die snelheid niet mogelijk, maar ik vind wel dat het doel moet zijn dat het nog sneller kan. En drie: flexibiliteit. Door de verplaatsing van drukkerijen naar goedkopere landen is de flexibiliteit afgenomen en soms zelfs verdwenen. Maar er blijven klanten bestaan die zeggen: we heb- ben het gisteren nodig. Misschien moeten suppliers ook wel gaan werken met drukkerijen waarmee ze spoedopdrachten kunnen doen.” Zit er voldoende vernieuwing bij suppliers? “Bij veel partijen wel. Er zijn mooie ontwikkelingen die verder gaan dan het product zelf. Zoals dat de verpakking een grotere rol is gaan spelen en dat het meer draait om beleving. Er zijn ook suppliers die de durf hebben gehad om het assortiment om te gooien. Wij zouden als distributeurs misschien nog vaker de wens uit de markt bij suppliers kunnen neerleggen. Stel: je ziet een populair product, maar je zou dat graag nog net even anders willen – dan mogen we dat best meer bespreken met suppliers. Ik denk dat dat de markt ten goede komt.” En waar moeten suppliers het in 2020 nou eens niet meer over hebben? “Eco, groen en circulair. Die hele omslag gaat vanzelf en is ook niet tegen te houden. We moeten niet doorslaan door overal het label groen op te willen plakken. Veel distributeurs zullen beamen dat er vanuit de markt nog steeds andere keuzes wor- den gemaakt. Verder hoef ik niet meer te horen wie de veiligste powerbank heeft of de enige echte groene pen. Die onderlinge strijd op productniveau is echt niet nodig. Zorg dat je als branche aan alle kanten kwaliteit uitstraalt. Daarom juich ik ook toe dat de kwaliteitsnormen en het keurmerk er komen.” “We moeten niet overal het label groen op willen plakken” William Schildwacht
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5