PromZ Vak 04-2019
z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 49 PSI, internationaal meetingpoint voor het vak 9 60-jarig bestaan De eerste PSI-beurs werd in 1962 georganiseerd, zoals gezegd. De fundamenten voor het PSI-netwerk werden twee jaar eer- der, in 1960, gelegd door Walter Jung. Hij wilde de industrie, die verspreid was over heel Europa, een gezicht en een platform geven. Reed Exhibitions continueert die gedachte en nu het om het 60-jarig bestaan gaat, worden er op de beurs in 2020 extra internationale bijeenkomsten en vakmatige activiteiten van en voor suppliers en bezoekers georganiseerd. Broodnodige lobby De beurs en alle andere PSI-activiteiten, zoals het genoemde onderzoek naar bestedingen en het uitnodigen van politici om de beurs te bezoeken, zijn volgens Freter ook belangrijke ingre- diënten voor de broodnodige lobby van de industrie. Freter: “Our voice has to be heard more loudly – in politics, in the media, in the way we’re perceived. Whenever political offi- cials finally get an idea of the industry, there’s always a great deal of surprise about promotional products, about what they are and what they do. The same is true for sustainability, a topic Bert Groenendijk, La Parada Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “De eerste keer was ik rond de twintig jaar oud. Ik heb bijna geen jaar overgeslagen.” Herinner je je die eerste keer nog? “Ja, het was in die tijd wel meer een fenomeen. De beurs zelf was in mijn beleving ook groter. Het was echt de kick-off van het jaar. Nu zijn er meer productintroducties gedurende het jaar, ook door internet.” Ga je naar de PSI? “Ja. In de beginjaren, toen we ons bedrijf nog aan het opbouwen waren, gingen we echt op zoek naar suppliers. Nu kijken we meer naar niches: is er nog wat nieuws in specifieke product- groepen, vooral op het vlak van custommade? En er zit ook wel een sociale component in. Je ontmoet leveranciers, maar ook conculega’s. We nemen geen klanten mee. Ik heb er geen bezwaren tegen – wat mij betreft zijn eindklanten welkom – maar ik ga er met een andere focus naartoe. Wat ik niet zo goed snap is waarom het aantal beursdagen niet van drie naar twee gaat. Ik hoor nu van veel collega’s dat ze er ’s ochtends heen gaan en in de avond weer naar huis.” Lex van den Bosch, Allgifts, the COW Company Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “Sinds ik het bedrijf alleen leid – nu zo’n vijftien jaar – ga ik elk jaar. En voor die tijd ook al met grote regelmaat.” Herinner je je die eerste keer nog? “Ik kwam net in de branche. Ook toen was het al veel van het- zelfde en behoorlijk onoverzichtelijk. Het werd me wel snel duidelijk dat de markt gewoon raar in elkaar zit; dat de handel op een bijzondere manier vervlochten is.” Ga je naar de PSI? “Zeer waarschijnlijk wel. Ik ga er vooral naartoe om de voelsprie- ten uit te zetten. Ik ben er ook als bestuurslid van het PPP, om te horen wat er leeft in de branche en ideeën uit te wisselen. Klanten neem ik niet mee. Ik hou van transparantie, maar ik zou niet weten waarom mijn klant daar zelf moet gaan zoeken. De loyaliteit gaat al achteruit – waarom zou ik klanten en leveran- ciers dan bij elkaar moeten brengen? Volgens mij hebben wij een adviesfunctie en is dat een van onze toegevoegde waarden. Wij kennen de voor- en nadelen van een artikel en leverancier en weten waarom een product wel of niet in een communicatieplan past. Als ik mijn klant zelf lekker laat grasduinen, kan hij de order ook wel zelf plaatsen. Ik zie de PSI wel als de Europese beurs. Er wordt wel aan de stoelpoten gezaagd, maar het lijkt me een goede zaak dat er geen monopoliepositie is. De PSI is een commerciële partij die naar mijn idee te veel invloed heeft. Ik zou liever zien dat we als brancheorganisatie in Europees verband een beurs organiseren. Dat een grote leverancier als PF Concept afhaakt als beursdeel- nemer is wel een signaal. Ik ken hun exacte motivatie niet, maar als meer leveranciers dit voorbeeld volgen, wordt de beurs min- der waard. Dan gaan mijn vakgenoten en ikzelf er ook niet meer naartoe. Bij alle beurzen, in welke branche dan ook, zie je de bezoekersaantallen afnemen. Maar bij ledenvergaderingen en congressen is de opkomst de laatste jaren alleen maar groter.” that’s developed into a mega theme in our industry, too. The risk that unfairly manufactured or traded products might trigger a social-media shitstorm has increased significantly. The PSI plays a pioneering role in this area. For five years already, we’ve recog- nised products and corporate CSR sustainability concepts with the PSI Sustainability Awards. With the Sustainable League, the industry is highlighting its comprehensive spectrum of sustainable concepts. This will be the first time anything on this scale will be seen in Düsseldorf.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5