PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 47 PSI, internationaal meetingpoint voor het vak De organisatie verwacht op de drie beurzen in totaal ruim 1000 exposanten en zo’n 25.000 bezoekers. De editie van 2019 trok 17.602 bezoekers afkomstig uit 81 landen. In totaal waren er in 2019 1084 exposanten uit 38 landen, waarvan meer dan de helft afkomstig was van buiten Duitsland. Freter voegt toe dat de hele industrie voordeel heeft bij het geheel van de drie beurzen. “Alle PSI-standhouders en bezoekers kunnen op deze manier in aanra- king komen met een nieuw netwerk uit aanpalende disciplines. Men kan extra leads en sales genereren.” Kwestie van wennen? Een beursorganisator moet zijn concept af en toe vernieuwen, al was het maar om zich aan te passen aan veranderende markten en voor verrassing te zorgen bij de doelgroep. Maar de erva- ringen van vorig jaar waren niet onverdeeld gunstig. Nogal wat vakgenoten waren ‘hun’ PSI een beetje kwijt geraakt, en vroegen zich af hoe deze move het PSI-profiel ten goede komt. De beursorganisatie krijgt nu een tweede kans en de tijd zal leren of de nieuwe opzet vooral een kwestie van wennen is. In ieder geval worden de standhouders van de PSI en PromoTex weer meer bij elkaar ingedeeld, zodat ze weer meer één geheel lijken. Erik de Beer, Main Sales Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “Ik ging wel geregeld. Twee jaar geleden zijn we voor het laatst geweest, met een paar collega’s.” Herinner je je die eerste keer nog? “Ik heb er in het begin zeker wat aan gehad. Zo’n vijftien jaar geleden, met de usb-sticks bijvoorbeeld. En je maakt er natuur- lijk wel een uitje van, met collega’s in een luxe hotel.” Ga je naar de PSI? “Nee. We vinden dat de kwaliteit achteruitgaat en er wordt weinig nieuws geïntroduceerd. De wereld om ons heen ver- andert, dat merk ik ook aan wat wij zelf doen – wij gaan ook een andere kant op. Wij zijn voorraadhoudend voor klanten en maken ook webshops voor ze. Verder zie je een verschuiving naar retailproducten, zoals JBL en Craft. Het is heel prettig om merken te verkopen. Van oudsher gingen we altijd naar beurzen, vooral om te soci- alizen met leveranciers. Maar we krijgen vaak uitnodigingen om bij ze langs te komen op kantoor. Dan hebben ze ook meer tijd voor je. Ik zie de grote beurzen langzaam verdwijnen. Dat klinkt heel onaardig, maar in business-to-business wordt dat gewoon minder.” Leonie van Rooijen, Kicks Promo Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “Ik was 18 toen ik voor het eerst ging. Ik ben nu 40. Ik heb mis- schien ooit ‘ns één keer overgeslagen.” Herinner je je die eerste keer nog? “Ja, ik was zo groen als gras, en dan kom je in zo’n entourage terecht. Dat maakte wel een enorme indruk.” Ga je naar de PSI? “Ja. Ik ga vooral op zoek naar de leveranciers die we nog niet kennen. De partijen waarmee we dagelijks zaken doen, zien we in Nederland al. Meestal komen we wel met leuke ideeën terug. Maar de écht nieuwe dingen vind je nauwelijks meer. Ik heb wel eens een grote eindklant meegenomen, maar toen was het eigenlijk nog niet toegestaan. Maar ik denk dat het niet veel toevoegt. Relatiegeschenken zijn in de meeste organisaties een ondergeschoven kindje; dan kost het wel heel veel tijd voor mensen om één of twee dagen naar zo’n beurs te gaan. Daarnaast: als wij ons vak goed doen en de klant tevreden hou- den met onze input, dan hoeven ze ook eigenlijk niet te gaan. Ik begreep dat de PSI vooral bezoekers uit Duitsland en Nederland trekt. Als daardoor ook meer internationale leveran­ ciers wegblijven, zou dat jammer zijn; want de meeste Duitse en Nederlandse leveranciers kennen we wel. Natuurlijk is het karakter van de beurs wel veranderd. Vroeger gingen we met tassen en boeken vol die beurs af. Nu heb je Google, Product Finder en de PSI-zoekmachine. Je kunt alles gewoon online vinden. Maar het blijft een mooi moment om elkaar weer te zien, na een drukke periode.” Chantal Paters, Amigo Promotion Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “Ik ben twee keer geweest.” Herinner je je die eerste keer nog? “Er waren toch veel stands waar ik zo voorbij kon lopen. Ik was wel onder de indruk van het uitvindersplein – daar vind je de meer speciale dingen.” Ga je naar de PSI? “Ik weet het nog niet zeker. Vorig jaar ben ik niet geweest. We zijn nog een jong team en we zijn sowieso ook wat meer van de internetgeneratie. Maar ik sta er zeker niet negatief tegenover. Er is nog wel een kans dat we dit jaar gaan; we moeten even kijken hoe druk we het hebben. Nieuwe producten komen toch door het jaar heen al op je af. De leveranciers weten ons ook goed te vinden; die benaderen ons ook geregeld per mail.” 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5