PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 45 8 Kijkje in de keuken Helaas ontbreken in 2020 wat bekende namen, zoals PF Concept en Buttonboss Group, op de beursvloer. Maar de PSI is nog altijd een must, zeker voor distributeurs: de omvang en het tijdstip van zo’n internationaal meetingpoint in het begin van het nieuwe jaar, zijn echt de USP’s van de PSI. Freter: “Er is geen ander evenement dat zo’n uitgebreid overzicht geeft van de laatste stand van onze industrie, niet alleen in producten, maar ook in ontwikkelingen en trends.” Dat is waar, maar de wereld verandert. Naast de PSI, hét instituut van de promotionele productenbranche, komen er in toenemende mate andere events bij zoals de vele nationale eendaagse beur- zen en roadshows in diverse landen in Europa. Bovendien heeft de PSI het zichzelf niet makkelijk gemaakt met de introductie van de Klantendag en het tegelijkertijd met de PSI organiseren van de beurzen viscom en de PromoTex. De Klantendag, ofwel het meenemen naar de PSI van eindklanten onder begeleiding van distributeurs – met ingang van 2020 zelfs elke beursdag toegestaan – is zeker bij Nederlandse distributeurs (maar ook bij suppliers) niet zo goed gevallen. De idee achter het toelaten van eindklanten is om hen de omvang en impact van de industrie aan den lijve te laten ervaren. Maar waarom zouden eindklanten op zo’n grote schaal een kijkje in de promotionele productenkeuken moeten kunnen krijgen? Wat is daarvan de toe- gevoegde waarde voor suppliers en distributeurs? Het vak vindt dat daarmee het gesloten karakter van de beurs verdwijnt. Maar goed, je hoeft geen klanten mee te nemen, en het ziet er naar uit dat de meerderheid van de Nederlandse distributeurs dat ook niet doet. Het vaak gehoorde argument van distributeurs is dat zij nou juist de professionals zijn om de suppliers en producten, bijvoorbeeld op zo’n vakbeurs, voor hun klanten te vinden. Omvang van het vakgebied Op initiatief van Reed Exhibitions Deutschland kwamen in 2019 naast de PSI, ook de viscom (visuele communicatie) en PromoTex (promotioneel textiel) erbij. Freter stelt dat de drie beurzen PSI, viscom en PromoTex de totale omvang van het vakgebied laten zien. “Boosting the visibility of the industry, showing the technical possibilities of print finishing in live operation and creating an industry event that reflects the world of advertising and selling under one roof – featuring all forms of haptic, visual and textile advertising. We’re basically bringing together all the ‘below- the-line’ forms of advertising, leaving out direct advertising. Inspiration – that’s what all the three shows taking place in the halls of the Exhibition Centre Düsseldorf stand for.” Martin de Winter, Hokra Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “Ik zit 28 jaar in het vak en ik heb nog geen jaar overgeslagen.” Herinner je je die eerste keer nog? “Ja, de hoeveelheid aanbieders, de grootte en de reikwijdte maakte wel indruk.” Ga je naar de PSI? “Ja. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het vak. Daar was de PSI vroeger zo’n beetje hét instituut voor. Nu is het een van de plekken waar je het kunt ontdekken. We vinden elk jaar wel weer nieuwe dingen. Dat kan een artikel zijn, maar ook een trend – bijvoorbeeld dat het meer naar Internet of Things beweegt.” “Misschien is het deels ook een ‘goede gewoonte’ om te gaan. Het is leuk om dit met een aantal collega’s te doen. Het is een vorm van teambuilding. Het geeft een soort inspiratieboost; we gaan met zo’n tien mensen.” “Klanten meenemen, dat gaan we niet doen. Dat de PSI de beurs openstelt voor eindklanten is niet goed om twee redenen: wij zijn er voor onze klanten om hun die inspiratie te bieden uit de hoeveelheid informatie die er is. Daarnaast zijn wij een andere schakel in de kolom dan de leveranciers; leveranciers hebben het over producten, wij hebben het over communicatiemiddelen. De openstelling voor eindklanten is volgens mij het cosmetisch oplossen van de dalende bezoekersaantallen. De vraag is of het nodig is om het bezoek een boost te geven. Misschien moet je wel accepteren dat je niet meer dezelfde aantallen krijgt als in 1995. Zorg dat je de inspiratiefunctie goed vervult, en dat je nieuwe trends en ontwikkelingen presenteert voor de mensen voor wie dit hun vak is. Dat een leverancier als PF Concept er dit jaar niet staat, vind ik niet erg. Als wij meer willen weten van elkaar, bellen we of gaan we bij elkaar langs. Het gevaar is alleen dat er steeds meer standhouders niet gaan; dan heb je geen beurs meer en dat zou zonde zijn.” PromZ Pavilion & Bar Ook PromZ is weer aanwezig op de PSI 2020. Met het PromZ Pavilion (hal 10) waar zo’n 27 gespecialiseerde suppliers (vooral uit Nederland en België) staan, en natuurlijk PromZ/Het Portaal zelf met de PromZ Bar. Standhouders in het PromZ Pavilion, hun gasten en relaties van PromZ zijn alle dagen welkom voor kof- fie, thee en fris. Aan het einde van middag is het inmiddels ‘beroemde en beruchte’ happy hour: netwerken met Hollandse kaas, leverworst, bitterballen en bier en wijn binnen handbereik. Exposanten in het PromZ Pavilion zijn o.a. A&R Towels and Bathrobes, BrandCharger, Businessball, Eurobottle, Euronatal, Harman Consumer Nederland, Hypon, Interall Group, Join the Pipe, KidsMarketeers, Kroma Nederland, Liv ’n Taste, markeTEArs, Master Sports Group, Micromedia, Paper on the Rocks, Premium Square, Promidata,Tiflo, United Brands Group Promotional, Xapron, XStyles.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5