PromZ Vak 04-2019

44 V olgens onderzoek van de PSI in samenwerking met enkele Europese brancheverenigingen en sup- pliers, hebben bedrijven in Europa in 2018 15 miljard euro besteed aan promotionele producten. In Nederland besteedde het bedrijfsleven in dat jaar 637 miljoen euro aan deze producten. Nederland staat daarmee op de zevende plaats in de Europese top 10, die wordt aangevoerd door Duitsland, gevolgd door Groot-Brittannië en Frankrijk. De cijfers tonen aan dat de Europese promotionele producten- branche een branche van formaat is, die het – mede daarom - verdient om zijn eigen ontmoetingsplaatsen te hebben. Reed Exhibitions Deutschland spreekt over de promotionele pro- ductenbeurs PSI in Düsseldorf (die van 7 tot en met 9 januari 2020 plaatsvindt) als ‘the number 1 industry meeting place in Europe and the innovation centre of the industry’. TEKST: KARIN SCHAPER en ALLARD FREDERIKS (Rondvraag distributeurs) Michael Freter (PSI director): “Er is geen ander evenement dat zo’n uitgebreid overzicht geeft van de laatste stand van onze industrie, niet alleen in producten, maar ook in ontwik- kelingen en trends.” PSI, internationaal meetingpoint voor het vak PSI 2020, van 7 tot en met 9 januari, Düsseldorf Meer dan 500.000 producten In 1962 werd de PSI-beurs voor het eerst georganiseerd; toen werden de producten nog uitgestald op behangtafels in kale stands. Sinds die tijd is het nog steeds de grootste beurs voor de Europese promotionele productenbranche, en de aftrap van het nieuwe ‘productenjaar’ dat vele suppliers en distribu- teurs aangrijpen om elkaar (weer) te ontmoeten en nieuwe producten en andere noviteiten te ontdekken. Michael Freter (PSI director) vertelt dat er op de PSI 2020 meer dan 500.000 promotionele producten zijn te zien (we zullen ze niet tellen – red.-). PSI als vakbeurs in combinatie met de Product Finder – “a real 365-day business portal” – is volgens hem future proof. “Naarmate de digitalisering toeneemt groeit de behoefte aan face to face contact, zoals op de beurs in Düsseldorf,” stelt Freter. Marco Horneman, BeGlobal Promotions Ben je een trouwe PSI-bezoeker? “Ja, dit zou wel eens de vijftiende keer kunnen worden.” Herinner je je die eerste keer nog? “Ja, het was een soort walhalla voor de geschenkenindustrie. Het was toen nog lastiger om op de beurs te komen. Ik geloof dat het lidmaatschap 600 euro kostte. Dat was toen voor ons echt nog te duur; we waren een startend bedrijfje en we studeerden zelfs nog. Maar het is ons toch gelukt om binnen te komen.” Ga je naar de PSI? “Jazeker. In Europa is er geen andere beurs die zoveel brengt voor de industrie. Dat de nieuwigheid ervan af is, ligt natuurlijk ook aan onszelf. Het is altijd wel een uitdaging om met frisse ogen naar zo’n beurs te gaan. We gaan dit jaar met z’n vijven. André en ik gebruiken het meer om te netwerken en voor relatieonderhoud. Voor de accountmanagers draait het vooral om het zoeken naar nieuwe producten. We proberen de belangrijke beurzen elk jaar wel te bezoeken, in Nederland, maar ook in Azië. Het is een enorm efficiënte manier om leveranciers te spreken. Ik zie het echt als een platform. Het is goed voor de relatie met leveranciers. Het is heel breed – dat is ook de reden waarom ik vind dat we daar moeten zijn. Ik heb ook niet gemerkt dat het de afgelopen jaren minder belangrijk is geworden. We nemen geen eindklanten mee. Als een klant zou aangeven dat hij het wil, dan kan dat wel. Maar het heeft niet onze voorkeur, omdat we op de beurs onze aandacht nodig hebben voor andere zaken. En met onze vakkennis en ervaring gaan we ervan uit dat we de klant het advies kunnen geven dat het beste bij hem past.” Michael Freter

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5