PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 41 9 ‘De vijver is nog zo groot’ ment systeem. Een generiek klantportaal waar klanten met of zonder eigen inkoopsysteem direct toegang hebben tot alle bedrukte relatiegeschenken, zowel in fysieke voorraad als ‘digitale voorraad’. Daarnaast hebben we een compleet nieuw klantportaal neergezet, de ‘altijd attent shop‘, hier kun- nen klanten voor elk zakelijk moment een gepersonaliseerd cadeau bestellen. Ook dit systeem is gebouwd voor klanten met en zonder een eigen inkoopsysteem. We mogen ons- zelf nu echt een totaalleverancier noemen. Juist de zakelijke dienstverleners zijn onze doelgroep voor zowel de ‘inoneshop’ als de ‘altijd attent shop’.’ Zijn klanten uit het westen cq Amsterdam anders te typeren dan klanten uit het oosten? Hebben ze andere eisen en ideeën wat betreft de inzet van promotionele producten of programma’s? ‘Wij zien zeker verschil met name in de klantrelaties, dit gaat wel- licht makkelijker dan in het oosten, maar als je niet goed levert ben je ze ook net zo snel weer kwijt. Voor ons is de uitdaging om een hechte samenwerking op te bouwen door het inzetten van onze klantsystemen. Dit is een continue proces waar je elke dag levert. Ook onze digitale ideeënbox (een presentatie voor elke klant op maat gemaakt, gebaseerd op hun kernwaarden en marketing evenementen per jaar) is een service die goed ontvangen wordt door de ‘westerlingen’. De Twentse nuchter- en bescheidenheid, dat zijn ze minder gewend.’ Je gaat dichter op de klanten in het westen zitten. Maar is het niet zo dat de vestigingsplaats niet meer zo belangrijk is, mede door alles wat online kan gaan? Bovendien zit de randstad verkeerstechnisch ook nogal dicht. Showroom bezoek speelt ook veel minder. Is het meer vanuit een pr- en marketingoogpunt dat je in Amsterdam zit? ‘Het is geen marketingstunt, maar een weloverwogen beslissing omdat we het belangrijk vinden dat klanten zien dat we niet alleen in het oosten zitten. Want laten we eerlijk zijn, voor een westerling is het oosten héél ver weg, terwijl het andersommaar een klein stukje is…’ Wordt het nu de Robitex Groep? ‘Oh nee hoor, dat klinkt heel groot. We houden het liever beschei- den. Wij weten naar welke omvang we willen groeien zowel in klanten als in omzet, maar ons grootste doel is zoveel mogelijk klanten ondersteunen door onze nieuwe portalen en ze ontzor- gen op elk vlak.’ Hoe denk je dat het vak van promotionele producten zich ontwikkelt onder invloed van eisen en wensen van klanten (en consumenten) van nu? Wat zijn/worden de belangrijkste issues? ‘Ik denk dat de consument steeds meer gewend raakt aan van- daag bestellen en vandaag geleverd. De nieuwe generatie wil helemaal nergens meer op wachten. Wat er in de consumen- tenhandel al is veranderd, zie je in kleinere stappen ook steeds meer plaatsvinden in de zakelijke markt. Dus snelheid en gemak zijn de twee belangrijkste zaken die je scherp in de gaten moet houden en zorgen dat je meegaat met de tijd. We zoeken ook altijd nieuwe duurzame partners omdat de vraag hiernaar echt steeds groter wordt. Ook hier waren we er vroeg bij en hebben we inmiddels mooie samenwerkingen opgebouwd. Daarnaast is het al een langere tijd zo dat de klant vaak de vraag bij ons neerlegt en zelf niets meer bedenkt, wij fungeren dus echt als hun marketingafdeling. Onze digitale ideeënboxen bieden hierin een goede ondersteuning, maar die zijn uiteraard wel eerst bedacht. Er gaat meer tijd in zitten dan vroeger om een klant tevreden te houden.’ Je zei eens dat je hebt geïnvesteerd in slechtere tijden en daar nu profijt van hebt. Waar doelde je op? ‘Ik doelde op het bouwen en realiseren van onze klantsystemen. We zijn hierin heel ver gegaan, het zijn complete systemen. Dit heb ik in 2015/2016 neergezet, voor ons was dit vlak na een mindere periode. Mij is altijd geleerd dat je in slechte tijden moet investeren en in goede tijden niet te veel moet uitgeven.’ Is dat jouw motto? ‘Ja, plus dat ik vind dat je altijd moet blijven vernieuwen, zodra je een aantal jaren niets nieuws neerzet heb je ook niet veel meer te vertellen en hoe meer je te vertellen hebt hoe meer mensen luisteren.’ Je loopt al een paar jaren mee, ontwikkelingen en het groeipad van Robitex vallen op, maar er zijn niet zoveel nieuwe bedrijven in deze branche die ook nog enthousiasme en talent uitstralen. Eens? ‘Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Er zijn ook gewoon bedrij- ven die niet meer opvallen, of ze zijn er gewoonweg niet meer. Waarom? Ik denk dan toch dat ze niet op tijd hebben durven of niet konden investeren. Zuinig zijn in betere tijden is dan ook een must. En bij goed zaken doen komt naast durf en lef ook natuurlijk een beetje geluk kijken!’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5