PromZ Vak 04-2019

2019 - nummer 4 – promzvak.nl 37 z (advertentie) 9 Gaat klant voor meer Made in Europe? producten van hier ‘beter’ zijn dan die van ver weg, waarbij het anderzijds ook een reden heeft dat bepaalde landen door de WTO als risicolanden benoemd zijn…’ Hans Poulis (IGC International): ‘Prijs blijft belangrijk’ ‘Verwachting is nog geen realiteit. Prijs blijft belangrijk en is het niet altijd zeker dat een product in Europa geproduceerd kan wor- den. Daarnaast kan een fabriek in Azië vele malen beter compliant zijn dan een fabriek in Europa. Het is ook afhankelijk van de bereid- heid om transparant te zijn richting opdrachtgever. Onze doelgroep van klanten is overigens behoorlijk bepalend of we wel of niet in China produceren.’ ‘We moeten oppassen voor de perceptie dat Europese pro- ducten beter voldoen aan de eisen voor productveiligheid. Productveiligheid is een norm waar je als importeur voor verant- woordelijk bent om aan te voldoen. Het protocol van specificaties hanteren en laten testen door onafhankelijke agencies geldt in feite voor alle producties, waar deze ook worden gedaan. Ook in Azië kun je uitstekend de kwaliteit borgen en het tegenoverge- stelde geldt ook, in Europa wordt ook slechte kwaliteit geleverd.’ ‘MVO is een breed begrip maar het is een feit dat vervoer vanuit Azië een steeds grotere impact zal hebben op de belasting van het milieu en dat klanten op dit vlak steeds meer eisen gaan stel- len. Het kan een argument zijn om in Europa te gaan produceren.’ ‘De brexit zal wel economische gevolgen hebben, maar ligt niet ten grondslag aan wel of geen productie in Europa, denk ik. Vanuit onze industrie zullen er hoogstens wat uitvluchten komen van UK bedrijven richting Europa. Een sterk Europa? Ik zie hier geen ver- band of dit beter is voor onze industrie. Wel dat de wisselwerking van globalisering en sommige landen weer protectionistisch een bepaalde impact kan hebben. Europa is duidelijk voorstander van verdere globalisering, waarbij Europa lokaal weer voordeel kan hebben om gecentraliseerd zaken te doen met een internationaal georganiseerde klant.’ ‘Een Made in Europe label kan toegevoegde waarde hebben, maar ik zie geen ruimte om extra sterk te communiceren vanuit onze positie als distributeur. Klanten weten dit op voorhand.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5