PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 35 8 Gaat klant voor meer Made in Europe? ‘Maar we moeten niet vergeten dat ver-trade ook best wel fair- trade kan zijn. En we moeten erop kunnen vertrouwen dat de suppliers hun verantwoordelijkheid ook nemen. Uit de gesprekken met suppliers merken wij wel degelijk dat ook zij hier heel erg bewust mee omgaan. Bij de top-suppliers die importeren vanuit China merken wij juist een toename van de productveiligheid. En ja, veranderen lukt nu eenmaal nooit in één poging. We zullen ons moeten committeren in alle lagen van het bedrijf, inkoop en ook de accountmanagers om eco friendly alternatieven, en de prijs daarvan, te blijven bespreken.’ Edwin Bouman (WOT!) ‘Mensenrechten kunnen een rol spelen’ ‘Ik denk niet dat het direct een gevolg is van de handelsoorlog tussen de VS en China. Indirect zou het op termijn misschien wel een extra stuk loyaliteit richting Europa kunnen creëren als de handelsoorlog door de VS nog meer aangescherpt gaat worden zowel richting China als de EU. Dat zou dan (on)bewust Europees protectionisme in de hand kunnen werken.’ ‘Er is niet één aanleiding voor het feit dat meer en meer mensen en bedrijven overwegen om producten met een Europese oor- sprong in te kopen. Ik veronderstel dat het een combinatie van factoren is. Niet alleen de promotionele productenbranche, maar ook steeds meer andere branches beginnen last te krijgen van de invloed van het Chinese Alibaba op de Europese markt. Goedkope, Chinese producten, vaak geheel niet gecertificeerd, worden tegen afbraakprijzen min of meer franco thuis bij het bedrijf of de consu- ment geleverd. Het is valse concurrentie, die door de politiek nog steeds te veel wordt onderschat en nauwelijks wordt aangepakt. De politiek schiet zich in eigen voet door dit niet te bestrijden: schade aan Europese industrieën, mislopen van invoerrechten en BTW, schade aan milieu door invoer van niet gecertificeerde materialen. Deze schade realiseren de bedrijven zich wel meer en meer en dat kan een loyaliteitsgevoel richting Europese industrie creëren. Het wordt tijd dat ook de Europese politiek in Brussel dit serieus oppakt, denk aan de kunststof-, textiel-, schoen-, leder- waren-, sportwaren- en recreatie-industrie.’ ‘Het vele transport door de lucht en over de weg vanuit het VO huis-aan-huis afgeleverd, is ook een grote bijdrage aan de CO2- uitstoot. Duurzaamheid is een groot goed vandaag de dag. Sowieso is het transport over zee en door de lucht een gegeven waarbij men zich steeds meer bewust is dat dit schadelijk is voor milieu, mens en dier. Als iets van betere kwaliteit, dichter bij huis, sneller leverbaar is dan heeft men daar vaak wel iets extra’s voor over. Het feit dat andere branches, ook weer klant van de Nederlandse promotionele industrie, dit ervaren als schadelijk, maakt men waarschijnlijk bewuster bij de inkoop. Een stuk Europese loyaliteit zal daar zeker ook een rol bij spelen. Los van Europese kwaliteiten die hoger aangeschreven staan.’ ‘Mensenrechten kunnen een rol spelen. De problematiek en hevige protesten in HK tegen de Chinese overheid geeft ons sterk het gevoel dat China nog steeds niet rechtvaardig met zijn mensen omgaat. Als Europeaan wil je dat niet steunen. Sterker, het kan een aversie opgeroepen hebben omminder Chinese pro- ducten te willen kopen. Immers de vaak vereiste CSR stelt dat mensen in een verantwoorde omgeving moeten kunnen werken. Het ‘gevoel’ Europeaan te zijn kan ook een bewustwording zijn om zaken binnen de EU te regelen, zodat we er allen sterker van worden. Immers China, VS, Rusland zijn de grootmachten in deze wereld waar we als EU mee te maken hebben. Een sterke Europese economie is in ons aller belang.’ ‘Tot slot, ook ik heb al vaker gedacht om ‘Made in the EU’ als USP of label te gebruiken. Het kan een krachtig instrument zijn voor bewustwording en kwaliteitszin.’ Joop van Veelen (PPP): ‘Ga je meer fruit eten?’ ‘Het heeft wellicht inderdaad te maken met ‘het moment van de dag’ waarop het een en ander speelt tussen China en de rest van de wereld, de brexit en tevens de perceptie dat ‘Made in Europe’ een betere kwaliteit zou garanderen. Maar ik denk ook dat de antwoorden van de inkopers toch ook gedreven zijn door emotie en wenselijkheid, noem het politiek correct of sociaal wenselijk (denk aan ‘ben je van plan meer fruit te gaan eten’ - het antwoord ‘ja’ is altijd goed.) Maar goed, de trend is gezet – met name de trend naar duurzaamheid en mensenrechten - en we zullen gaan merken of men in de praktijk de daad bij het woord gaat voegen.’ ‘De inkopers die echt doordenken zouden ook kunnen stellen dat de prijsverschillen tussen Europa en het VO kleiner worden, ook juist mede door de verbeterde (en daarmee duurdere) arbeidsom- standigheden. Als dat zo is dan komen we in een spagaat, want de arbeiders in de rest van de wereld zijn immers net zo belangrijk als de arbeiders hier. Of de behoefte aan een sterk(er) Europa een factor is? Laat ik het zo zeggen: mijn lijfspreuk is ‘Quaevis terra patria’, ofwel ‘Heel de aarde is mijn vaderland’, zoals Erasmus zei.’ ‘Als PPP moeten we ons er in die zin niet mee bemoeien, het is een business issue waar bedrijven zelf hun keuzes (en mogelijke USP’s) in moeten maken. Daar komt bij dat het arbitraal is of

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5