PromZ Vak 04-2019
z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 33 Gaat klant voor meer Made in Europe? 8 en onzekerheid, zoals nu met de brexit, kan negatieve impact heb- ben omdat bedrijven dan wachten met hun inkopen en acties.’ ‘Ik vind een speciaal Made in Europe logo geen taak voor het PPP. Ik denk dat leveranciers zelf moeten bekijken of ze met zo’n logo willen (gaan) werken. Wij hebben zowel items vanuit het Verre Oosten, de UK als vanuit Europa. Wanneer het om Europa gaat, vermelden we dit erbij als informatie voor die klanten die er waarde aan hechten.’ ‘De trend voor Europese producten is ook bij ons groeiende, maar heeft eerder te maken met kortere leveringstermijnen. Een reden is ook dat overheidsinstanties nog wel eens producten uit Europa prefereren, want uiteindelijk worden deze goederen aangeschaft en betaald met belastinggeld van de Europeanen.’ ‘Maar eindgebruikers zijn niet altijd bereid de meerprijs van Made in Europe te betalen, zeker niet bij grote aantallen. Lonen in Europa, zoals bijvoorbeeld in Polen, zijn hard aan het stijgen. Bovendien, niet alle items kunnen worden gemaakt in Europa omdat de speci- fieke fabrieken er eenvoudigweg niet zijn. Bij de productie van vele promo-items komt nog heel veel handwerk kijken wat zijn weerslag heeft op de loonkosten die in Europa nog steeds veel hoger liggen dan in het Verre Oosten.’ André Noordwijk (BeGlobal): ‘Hier produceren wordt economisch aantrekkelijker’ ‘Ik verwacht persoonlijk dat dit een reactie is op de toenemende bewustwording met betrekking tot de ecologische footprint van onze producten en sociale omstandigheden van de werknemers van onze leveranciers. Deze bewustwording is op zich zelf natuurlijk een goede beweging. Ik denk echter niet dat het altijd beter is om in Europa te produceren. Ik denk namelijk dat een container met pennen vanuit Azië voor minder CO2 uitstoot zorgt als dezelfde hoeveelheid pennen die per vrachtwagen vanuit Spanje komt.’ ‘Met betrekking tot de sociale omstandigheden kan onze invloed tot veel verbeteringen resulteren in bijvoorbeeld China. Ik weet dat veel bedrijven, net als wij, zijn aangesloten bij BSCI en actief bijdragen aan de sociale omstandigheden in fabrieken. Het onderbuikgevoel dat produceren in Europa beter is, is dus niet altijd terecht.’ ‘Het staat overigens wel vast dat importeren van Azië steeds moei- lijker aan het worden is. Ik kan mij voorstellen dat de complexiteit met betrekking tot product en social compliance er in resulteert dat distributeurs eerder Europese producten aanprijzen en een nega- tiever beeld schetsen over Aziatische producten. Tot slot en niet geheel onbelangrijk, zijn de lonen in China de afgelopen jaren ver- viervoudigd. De prijzen van productie in China en Europa groeien naar elkaar toe, waardoor het economische aantrekkelijker wordt om hier te produceren.’ Michiel Vonk (Compacon): ‘Ver-trade kan ook fair-trade zijn’ ‘Het gaat niet altijd meer om een lagere prijs voor een goedkoop product, het gaat meer om de functionaliteit en de eigenschap van het product, waardoor het beter aansluit bij de opdrachtgever. Het gaat om zijn doelen met betrekking tot merkbeleving en wij als adviseurs moeten daar zo goed mogelijk invulling aan geven. Want in hoeverre ligt de focus op duurzaamheid bij productie in het VO, in hoeverre staat het haaks op het verminderen van CO2 uitstoot wanneer je goederen over water moet vervoeren of zelfs invliegen uit China, welke zekerheden kun je garanderen op het gebied van social compliance?’ ‘Het MVO-aspect, een sterke(re) economie in Europa, recycling, maar zeker ook de controle en beheersbaarheid van duurzaam- heid lijken mij de grootste beweegredenen voor wat betreft een hoger aandeel van inkopen in Europa. Onze klanten willen het sneller en ook beter, beter in de zin van duurzaam, eco friendly of gerecycled, zeker ook omdat de prijzen tussen wel en niet eco niet meer zo veel verschillen. En dan wordt productie in de EU al snel gezien als duurzaam, zeker ook door de minder benodigde transportkilometers. Maar anderzijds: er zijn nu al tenders gaande waarin we prijzen VO en prijzen EU moeten aanbieden, ook bij hoge aantallen… Dat lijkt te schuren met de trend dat er meer vraag komt naar Made in Europe.’ ‘Besef en bewustwording bij onze klanten voor duurzaamheid heeft langer geduurd dan ik dacht. Maar we merken nu echt wel een verschil bij onze klanten waar het gaat om (het besef van) duurzaamheid. Er is meer besef en druk vanuit de maatschappij om transparant te zijn over duurzaamheid. Ook de enorme aandacht die de jeugd heeft voor duurzaamheid, vind ik opmerkelijk. Mijn kinderen van 11 en 14 spreken in hun beste Engels een ober erop aan dat het hotel moet stoppen met plastic rietjes. Zonder gêne, maar ook vol ongeloof ‘dat ze dat niet snappen’. Ik snap dus best dat marketeers zich ook afvragen of ze de pro- ducten wel uit China moeten halen: is dat duurzaam, is dat echt gerecycled, is het product veilig? En daar spelen wij een rol in. Distributeurs moeten niet alleen informeren over de toegevoegde waarde van promotionele producten, ze moeten ook adviseren over productveiligheid.’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5