PromZ Vak 04-2019
z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 31 8 U it het onderzoek dat PromZ Vak zeer recent heeft laten uitvoeren door marktonderzoekbureau One Question onder opdrachtgevers blijkt dat zo’n 65% van de opdrachtgevers verwacht de komende tijd meer promotio- nele producten, die zijn geproduceerd in Europa, te gaan inko- pen . Iets meer dan 30% van hen gaat ervan uit net zo veel als anders in Europa geproduceerde producten in te kopen. Geen opdrachtgever geeft aan minder in Europa geproduceerde promotionele producten te gaan inkopen. Opdrachtgevers in Nederland verwachten dus minder producten, die worden gemaakt in het VO, in te gaan kopen. (N.B. we hebben het niet over specifieke merkproducten, maar over standaard, merk- loze promotionele producten) We vroegen een aantal mensen uit het vak hoe zij deze trend verklaren. 1. Is dit wellicht een indirect gevolg van de handelsoorlog tussen de VS en China (en de emotie die ermee gepaard kan gaan)? 2. Of heeft het aspect ‘productveiligheid’ hiermee te maken en denken opdrachtgevers dat Europese producten beter aan de normen voor productveiligheid voldoen? Stijgende vraag naar in Europa geproduceerde producten Onderstaande vraag en antwoordmogelijkheden legden we de opdrachtgevers in het onderzoek voor: Vraag 20: Momenteel is er wat onrust in enkele landen waar veel promotionele producten geproduceerd worden. Te den ken valt aan de handelsoorlog met China en ook spelen er verschillende issues op het gebied van MVO en product veiligheid. Is dit voor uw bedrijf een reden om zich in de toekomst wat meer te oriënteren op producten die in Europa geproduceerd zijn? • Ik verwacht dat we in de toekomst meer producten zullen bestellen die in Europa geproduceerd zijn • Ik verwacht dat we in de toekomst evenveel producten zullen bestellen die in Europa geproduceerd zijn • Ik verwacht dat we in de toekomst minder producten zul len bestellen die in Europa geproduceerd zijn • Weet ik niet Serge Mertens (PF Concept): ‘Made in Europe heeft een meerprijs’ ‘Volgens mij stijgen de verkopen hier bij AliExpress nog steeds. Ik denk niet dat eindgebruikers zich laten beïnvloeden door de handelsoorlog tussen de VS en China. Maar het zou kunnen ver- anderen als er tussen Europa en China een handelsoorlog komt.’ ‘De controle op productveiligheid voor producten vanuit het Verre Oosten wordt steeds strenger. En het beeld dat Europa meer kwa- liteit levert bestaat zeker bij een deel van de eindgebruikers, maar dit strookt niet met de realiteit. China is al lang ingelopen op Europa en ligt in bepaalde sectoren, zoals innovatie, zelfs al voor. MVO en duurzaamheid zouden voor de inkoop van Made in Europe producten doorslaggevende aspecten kunnen zijn bij bedrijven die hun ecologische footprint willen managen, maar vergeet niet dat vele onderdelen voor producten nog steeds vanuit het Verre Oosten komen, ook al wordt er in Europa geproduceerd.’ ‘De brexit kan meespelen, maar vanaf het moment dat het duide- lijk is wanneer en in welke vorm die zal plaatsvinden zullen ook hier oplossingen voor worden gevonden. Een stabiel Europa waar het economisch goed gaat en duidelijkheid heerst, is een voor- deel voor de markt van promotionele artikelen. Onduidelijkheid 3. Heeft het te maken met het idee dat Europa meer kwaliteit levert? 4. Heeft het te maken met MVO en duurzaamheid (minder kilo- meters transport, bijvoorbeeld)? 5. Heeft de (al dan niet op handen zijnde) brexit – en de onrust en onzekerheid daarover - er iets mee te maken? 6. Wordt een sterk Europa sowieso belangrijker voor het bedrijfs- leven (en dus ook voor opdrachtgevers die promotionele producten inkopen)? 7. Zou het PPP, of suppliers/fabrikanten een logo ‘Made in Europe’ moeten ontwikkelen om distributeurs en inkopers duidelijk te kunnen maken waar het gaat om in Europa geproduceerde promotionele producten? 8. Heb je (nog) een andere verklaring voor deze trend?
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5