PromZ Vak 04-2019

2019 - nummer 4 – promzvak.nl 27 z (advertentie) 9 • 64% van de opdrachtgevers (bedrijven) zal dit jaar een kerstpakket aan het personeel geven. Dit betekent dat in vergelijking met 2018 bij meer bedrijven een kerstpakket aan het personeel wordt uitgereikt: vorig jaar deed 54% van de bedrijven dat nog. De gemiddelde prijs voor een kerstpakket zal dit jaar ruim 51 euro bedragen tegen bijna 53 euro in 2018. Meer pakketten dus met een iets lagere waarde. • • Steeds vaker worden codes om online een cadeau uit te kiezen of cadeaubon- nen ingezet als kerstpakket. In 44% van de gevallen heeft het kerstpakket een volledig ‘vaste’ inhoud waarbij voor de ontvanger niets te kiezen valt. In een op de vijf gevallen bestaat het kerstpakket uit zo’n online code en in 8% van de gevallen uit een cadeaubon. En verder zijn er natuurlijk de combina- tiepakketten. 15% van de opdrachtgevers weet in oktober nog niet hoe het kerstpakket er uit komt te zien. • • De steeds gevarieerder wordende samenstelling van kerstpakketten leidt er bovendien toe dat leveranciers van kerstpakketten ook onderling aan elkaar gaan leveren. 53% van de distributeurs in Nederland meldt dat zij weleens producten leveren aan andere distributeurs voor gebruik in het door die andere distributeur samen te stellen kerstpakket. • • In bijna 60% van de gevallen wordt de directie van een bedrijf betrokken bij de keuze voor een kerstpakket of eindejaarsgeschenk. De afdeling marketing/ communicatie in 24% van de gevallen, de afdeling HR in 20% en de afdeling inkoop in 11%. • • De aanpak oor het selecteren en inkopen van kerstpakketten is bij bijna 80% van de bedrijven elk jaar hetzelfde. • • 3% van de bedrijven begint al in het eerste kwartaal na te denken over het kerstpakket, 12% start het denkproces in het tweede kwartaal, 43% in het derde kwartaal en 42% pas in het vierde kwartaal. Leveranciers van kerstpak- ketten melden dat ruim 21% van de kerstpakketten al vóór het vierde kwartaal besteld wordt, hetgeen betekent dat bijna 80% van de bedrijven pas in het laatste kwartaal de feitelijke bestelling van het kerstpakket doet. • • In bijna een kwart van de gevallen maken verstrekkers van kerstpakketten onderscheid naar de ontvangers. Soms is dit naar functie, soms werkt men met ‘vega’-pakketten voor vegetarische medewerkers. Er wordt soms ook rekening gehouden met godsdienst. Het vaakst rapporteren bedrijven dat ze onderscheid maken naar geslacht. • • Van de opdrachtgevers geeft 39% aan het einde van het jaar een eindejaars- geschenk aan relaties. Dit is bijna hetzelfde percentage als in 2018 (38%). Dit jaar is de gemiddelde prijs van een eindejaarsgeschenk voor relaties bijna 35 euro. Vorig jaar was dat nog bijna 36,50 euro. Elk najaar laat Het Portaal Uitgevers ten behoeve van PromZ Vak en PromZ Magazine door het onafhanke- lijke marktonderzoekbureau One Question onderzoek doen naar de stand van zaken op het gebied van kerstpakketten. Enkele uitkomsten: De schijnwerper op kerstpakketten 2019 TEKST: ED VAN EUNEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5