PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 25 9 Een best wel robuuste branche met een mooi ‘kerstrapport’ veel meer op de activiteiten die een distributeur door de jaren heen heeft ontwikkeld. Wat dat betreft kun je dus stellen dat de meeste distributeurs het afgelopen jaar tamelijk inactief geweest zijn als het gaat om hun externe communicatie. Belang van duurzaamheid is echt doorgebroken De afgelopen jaren zijn verschillende ontwikkelingen onder- werp van discussie geweest binnen de branche. Een daarvan is het aanbod van duurzame producten. Bij deze artikelen gaat het inmiddels niet meer om de vraag of ze er moeten zijn maar om de vraag hoe vaak ze ingezet worden. In 2016 zei 12% van de opdrachtgevers dat het aanbod van duurzame artikelen een rol speelt bij de keuze van een nieuwe distribu- teur. Inmiddels is dit in 2019 verdubbeld tot 24%. Het aantal opdrachtgevers dat niet weet of het eigen bedrijf in het afge- lopen jaar duurzaam geproduceerde promotionele producten heeft ingekocht, is tussen 2016 en 2019 teruggelopen van 23% naar 14%. Het percentage opdrachtgevers dat stellig beweert in het afgelopen jaar géén duurzaam geproduceerde promo- tionele producten te hebben ingekocht is in dezelfde periode teruggelopen van 20% naar 13%. Een en ander betekent dat bij zeker 80% van de opdrachtgevers in meerdere of mindere mate van duurzaam geproduceerde promotionele producten gebruik wordt gemaakt. Made in Europe wordt belangrijker Ook certificering inzake productsamenstelling en productvei- ligheid is een onderwerp dat leeft. Gaf in 2013 30% van de distributeurs aan te verwachten dat hun klanten deze certifi- cering belangrijk vinden, in 2019 is dit gestegen tot ruim 50%. De ontwikkelingen op dit gebied gaan niet heel snel maar zijn wel consistent. In dit verband is het ook boeiend om te zien dat de opdracht- gevers verwachten dat ze zich in de komende jaren vaker zullen oriënteren op promotionele producten die in Europa geproduceerd zijn en minder promotionele producten zullen gaan inkopen die in het VO zijn geproduceerd. Dit in verband met belangrijke maatschappelijke en politieke issues als de handelsoorlog met China, MVO, productveiligheid en het ver- sterken van de Europese economie. Maar hierbij moet wel aangetekend worden dat ruim de helft van de opdrachtgevers bij deze vraag aangaf hier nog niet echt over nagedacht te hebben. Maar als ze dat gedaan hebben is er vrijwel niemand die denkt dat er minder aandacht voor in Europa geprodu- ceerde producten zal zijn. Zie ook pagina 30 e.v. Samenvattend, zaken als duurzaamheid en productcertificering zijn inmiddels een min of meer vast gegeven binnen de bran- che geworden, Individuele distributeurs kunnen daar zeker wat mee, zeker als ze in staat zijn hierover goed te communiceren met hun prospects en klanten. Bedrukking lijkt geen probleem meer Een jaar geleden kwam bij het toenmalige Distributeursonderzoek enige ontevredenheid naar boven over de levertijd van bedrukte producten door suppliers. 80% van de distributeurs was overi- gens vorig jaar tevreden over de daadwerkelijke levertijden van bedrukking bij de distributeurs. Ook dit jaar is 80% hierover tevre- den. Waar distributeurs een stuk tevredener over geworden zijn is de kwaliteit van de bedrukking zoals die door suppliers wordt uitgevoerd. In 2018 vond 54% van de distributeurs die kwaliteit goed tot zeer goed, dit jaar is dat toegenomen tot maar liefst 71%. Het lijkt er dus op dat met name de kwaliteit van de bedrukking sterk verbeterd is in het afgelopen jaar. Opdrachtgevers willen best 18 dagen wachten, spoed is er zelden Voor de eindklant, de opdrachtgever, is levertijd überhaupt geen issue. Als het om promotionele producten met bedrukking gaat dan vindt men gemiddeld 18 dagen een prima levertermijn. Een derde van de opdrachtgevers zegt bovendien dat ze nooit een spoedeisende order hebben terwijl eveneens een derde aangeeft dat hooguit 10% van alle orders van promotionele producten met enige spoed moet worden uitgevoerd. Dit overziende kan eigenlijk gesteld worden dat ‘bedrukking’ in het algemeen geen problemen meer oplevert in de contacten tussen distributeurs en suppliers enerzijds en opdrachtgevers en distributeurs anderzijds. Uitzonderingen uiteraard daargelaten, want als het een keer mis- gaat is dat natuurlijk heel vervelend voor alle partijen. Conclusie Distributeurs kunnen tevreden zijn over de groeicijfers. Die laatste zijn wat minder uitbundig dan in de afgelopen jaren maar toen was vermoedelijk sprake van inhaaleffecten na de economische crisis. Men is ook tevreden over de verschillende indicatoren (ordergrootte en aantal klanten) en niet minder dan twee derde van de distributeurs is in 2019, net als in 2018, tevreden of zeer tevreden over de marges die men weet te realiseren. Dit alles levert een goede startpositie op voor de distributeurs om binnen deze gunstige marktomstandigheden te gaan werken aan de versterking van de eigen positie en het eigen marktaandeel. We hebben de indruk dat daar nog te weinig aan gewerkt wordt. Zeker ook wanneer je kijkt naar de teruglopende scores op het gebied van naamsbekendheid. Eindklanten/opdrachtgevers staan in principe open voor de adviezen van distributeurs, maar ze moeten wel op de juiste manier het contact leggen met prospects. Wie de goede balans kan vinden tussen enerzijds een goede prijs/ waardeverhouding (waarbij ‘waarde’ vooral betrekking heeft op de originaliteit van het promotionele product) en anderzijds de juiste communicatie daarover via de beste kanalen, zal de meeste successen kunnen boeken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5