PromZ Vak 04-2019

2019 - nummer 4 – promzvak.nl 23 z (advertentie) 8 Een best wel robuuste branche met een mooi ‘kerstrapport’ van hun bestaan op de hoogte zijn. De manier waarop distributeurs zich presenteren aan hun prospects verschilt nogal, maar evenals in voorgaande jaren blijkt dat de gemiddelde opdrachtgever een behoorlijk aantal namen van distributeurs van promotionele producten kent. Geholpen zijn Van Helden en IGO met 60% resp. 42% de bekendste distributeurs. Maar zo’n 20 andere distributeurs weten ook een geholpen bekendheid van 10% of meer te realiseren (tabel 4). Je kunt niet zonder externe communicatie Als het gaat om spontane naamsbekendheid liggen de cijfers uiteraard lager. Er zijn dit jaar slechts 5 distributeurs die een spontane naamsbe- kendheid behalen van meer dan 3%. Kijken we naar hun scores in de afgelopen jaren dan moeten we vaststellen dat de spontane naamsbe- kendheid van deze distributeurs elk jaar wat minder hoog wordt. Bij de ene distributeur in wat sterkere mate dan bij de andere. Als het om geholpen bekendheid gaat blijken de meeste distributeurs door de jaren heen in meerdere of mindere mate even bekend te blijven. Wel is het zo dat om spontaan genoemd te worden, een distributeur in het recente verleden qua communicatie actief moet zijn geweest. Geholpen bekendheid stoelt 2019 2018 2017 n= 134 151 148 % % % Van Helden 60 59 53 IGO/IGO Post/IGO Promo 42 52 49 Multigift 34 39 24 WOT! 26 42 30 Be Global 25 26 25 Intercédé 24 21 24 Interimage 22 27 20 ZaaKado 22 21 19 Compacon 19 19 16 Webo Promotion 19 24 24 Allgifts.nl 19 19 15 Pinkcube 19 16 13 Hokra 15 19 16 Loyalty Makers 15 10 8 HiepHiepKado 15 * * BudgetGift 15 * * De Knegt & Leeflang 14 13 9 Fortune Factory 11 * * Robitex 10 12 12 Keiretsu Europe 10 11 13 Maxilia.nl 10 13 3 Tabel 4: Geholpen naamsbekendheid (vanaf 10%) distributeurs, volgens opdrachtgevers, 2017-2019 * niet gemeten

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5