PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 21 8 Een best wel robuuste branche met een mooi ‘kerstrapport’ met name om de originaliteit van de aangeboden producten te gaan en de creativiteit van de distributeur. Ook het aanbod van duurzame artikelen vindt men van belang en uiteraard wordt ook het prijsniveau genoemd dat de distributeur hanteert. Maar het belangrijkste is toch de originaliteit van de aangeboden artikelen. De indruk bestaat hierbij dat men vooral van gespecialiseerde dis- tributeurs die originaliteit verwacht en dat men, als men op zoek is naar echt goedkope artikelen, vermoedelijk minder hoge eisen aan de originaliteit daarvan stelt, en dus prima uit de voeten kan met (online) prijsvechters. De distributeurs zeggen dat ze bij de keuze voor een supplier vooral letten op de geboden service, het uit voorraad kunnen leveren en de prijs van de aangeboden artikelen. Ze hechten wat minder waarde dan de opdrachtgevers aan de originaliteit van de aange- boden artikelen en het kunnen leveren van duurzame producten. Samenvattend kun je vaststellen dat opdrachtgevers van dis- tributeurs vooral verwachten dat die met originele oplossingen komen op het gebied van promotionele producten terwijl distri- buteurs vooral meer zakelijke criteria hanteren bij de keuze voor hun suppliers. In het algemeen is het natuurlijk de vraag wie binnen de markt nu degene is die zorg draagt voor het beschikbaar komen van originele promotionele producten. Uiteraard zijn er distributeurs die vanuit de klantvragen of op eigen initiatief op zoek gaan naar nieuwe producten bij gespecialiseerde suppliers en fabrikanten in binnen- en buitenland. Maar het lijkt erop dat het in veel geval- len de suppliers zijn die met iets nieuws aankomen. En dat zou ook verklaren waarom op een beurs als Promz.live meerdere standhouders opeens met hetzelfde nieuwe en originele product aankomen. Contact leggen via social media: liever niet Dit jaar is in het Opdrachtgeversonderzoek voor de eerste keer gevraagd welke manieren opdrachtgevers prettig vinden om contact te hebben met hun distributeurs (tabel 3). Aan kop staat dan het contact tijdens een beursbezoek of evenement, dus persoonlijk contact. 90% van de opdrachtgevers vindt dit een prettige manier van contact. Dat wil niet zeggen dat alle vormen van persoonlijk contact net zo hoog gewaardeerd worden. Het telefonisch contact met een distributeur of het bezoek door een vertegenwoordiger van de distributeur wordt door twee derde van de respondenten als vervelend ervaren. Kijken we weer naar de meer gewaardeerde vormen van contact dan scoort ook e-mail hoog (zowel e-mailnieuwsbrieven als persoonlijke e-mail) en het al dan niet ongevraagd toegestuurd krijgen van promotionele producten en catalogi. Social media als vorm van contact wordt door 80% van de opdrachtgevers als een vervelende manier van contact leggen beschouwd. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat niet alle opdrachtgevers actieve zakelijke gebruikers zijn van social media. Persoonlijk contact is wel belangrijk Het lijkt er dus op dat telefoontjes en bezoeken door de distri- buteur als enigszins hinderlijk worden ervaren, maar als zodanig vindt men persoonlijk contact wel belangrijk. De distributeur moet wel duidelijk bepalen wat hij voor de opdrachtgever kan en wil betekenen. Dat is iets wat in persoonlijke contacten tot uiting kan komen, terwijl het gebruik van productvoorbeelden kan laten zien dat de distributeur een creatief antwoord weet op de behoefte van de opdrachtgever. In het voorgaande gaat het om de verkoopgerichte contacten die distributeurs met opdrachtgevers leggen. Uiteraard zal, als er sprake is van een bestaande relatie, ook het nodige functionele contact via de telefoon plaatsvinden. Naamsbekendheid van distributeurs Distributeurs kunnen nog zo goed zijn in het vinden en leveren van promotionele producten, de potentiële klanten moeten wel n=126 Prettige manier Vervelende manier % % Contact tijdens een beursbezoek of evenement 90 10 E-mailnieuwsbrief 74 26 (Persoonlijk) e-mail contact 73 27 Het (ongevraagd) toegestuurd krijgen van promotionele producten 62 38 Het (ongevraagd) toegestuurd krijgen van een catalogus 59 41 Telefonisch contact 36 64 Bezoek van een distributeur 33 67 Contact via social media 20 80 Tabel 3: Prettige en vervelende manieren van contact met distributeurs, volgens opdrachtgevers

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5