PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 19 8 Een best wel robuuste branche met een mooi ‘kerstrapport’ Er zijn verschillende indicatoren die de omzetgroei van distribu- teurs in 2019 kunnen verklaren. Het betreft een lichte verhoging van het gemiddelde orderbedrag in 2019 (tabel 1). 33% van de distributeurs zag het gemiddelde orderbedrag in 2019 stijgen. In 2018 rapporteerde een groter aantal distributeurs (38%) over dat jaar een gemiddeld hoger orderbedrag. In dat jaar was immers ook sprake van een grotere omzetstijging dan in 2019. Ook wordt omzetgroei bepaald door het aantal klanten en ook dat aantal is weliswaar gemiddeld genomen wat gestegen in 2019, maar wederom minder sterk dan in 2018. Prijsvechters, zij-instromers en goedkope aanbieders Als iets de gemoederen in de afgelopen jaren heeft bezigge- houden is het wel de komst van prijsvechters op de markt van promotionele producten. ‘Prijsvechter’ is een containerbegrip. Het gaat om verschillende soorten aanbieders die het leven van de ‘traditionele’ distributeur bepaald niet gemakkelijk hebben gemaakt. Bij prijsvechters hebben we het over -veelal- buiten- landse (Chinese) aanbieders die rechtstreeks zeer scherp geprijsde en gestandaardiseerde promotionele producten aanbieden. Maar de markt spreekt ook over prijsvechters als het gaat om branchevreemde leveranciers, bijvoorbeeld van drukwerk, die zich nu ook begeven op de markt van goedkope promotionele produc- ten. We zouden dit de zij-instromers kunnen noemen. Tenslotte bedoelen veel distributeurs met prijsvechters ook de binnenlandse webshops die promotionele producten aanbieden en daarbij door hun lage kostenstructuur ook lage prijzen kunnen hanteren. De grootste bedreigingen volgens distributeurs Als distributeurs gevraagd wordt naar de grootste bedreigingen voor de promotionele productenbranche, dan worden al deze aan- bieders massaal genoemd (tabel 2). Andere bedreigingen zijn de rechtstreekse verkoop door suppliers aan eindklanten en, meer dan vorig jaar, zorgen over de wereldeconomie (wellicht dat deze zorgen ook hebben geleid tot die wat bescheidener verwachting ten aanzien van de omzetgroei in 2020). Ruim de helft van de distributeurs zegt eigenlijk niet zoveel te weten over die prijsvechters, een derde zegt er nu meer last van te hebben dan een jaar geleden. En ‘last’ betekent dan dat klanten voor bepaalde orders rechtstreeks naar deze prijsvechters gaan, maar 60% van de betrokken distributeurs zegt ook dat door die prijsvechters sommige eigen klanten lagere prijzen eisen. Over de vraag of prijsvechters blijvertjes zijn wordt verschillend gedacht. De helft van de distributeurs denkt dat ze zullen blijven bestaan, waarbij hun huidige marktaandeel zich zal stabiliseren. Ruim een kwart denkt dat hun aandeel nog wel verder zal groeien terwijl eveneens een kwart hoopvol aangeeft dat de prijsvechters langzaamaan weer uit het beeld zullen verdwijnen. Logisch dat er prijsvechters zijn Voor het eerst zegt een aantal distributeurs in het Distributeurs- onderzoek 2019 dat ze zich wel realiseren dat prijsvechters ook een plekje op de markt willen hebben en eigenlijk vindt men het ook wel logisch dat er prijsvechters zijn. Het zijn gewoon handige bedrijven die gebruikmaken van de neiging van opdrachtgevers om, waar mogelijk, zaken te doen met de goedkoopste aanbieder. Prijsvechters kopen alleen snellopende producten in, rechtstreeks bij de bron. Ze hebben een laag kostenniveau. En ze nemen genoegen met een lagere marge. Zo kun je ook zaken doen en de praktijk leert dat het werkt, zo geven een aantal distributeurs toe in hun toelichting bij de desbetreffende vragen in het onderzoek. Daar is-ie weer: originaliteit Aan de opdrachtgevers is gevraagd welke redenen men heeft gehad om te kiezen voor nieuwe distributeurs. Het blijkt dan 2019 n= 93 % Nieuwkomers/prijsvechters 13 Online verkoop 13 Rechtstreekse verkoop door suppliers aan eindklanten 10 Eigen import uit het Verre Oosten door eindklanten 8 Wereldeconomie/dreiging financiële crisis/ oorlogsdreiging/etc. 8 Milieueffecten van promotionele producten 6 Prijsconcurrentie tussen distributeurs onderling 5 Toetreding branchevreemde leveranciers 4 Slecht imago promotionele producten 3 Doorgeslagen milieudiscussie 3 Tabel 2: Grootste bedreigingen van de promotionele producten branche, volgens distributeurs 2019 2018 2017 n= 93 86 121 % % % Het gemiddelde orderbedrag is dit jaar hoger geworden 33 38 45 Het gemiddelde orderbedrag is dit jaar gelijk gebleven 46 43 48 Het gemiddelde orderbedrag is dit jaar lager geworden 21 19 7 Totaal 100 100 100 Tabel 1: Ontwikkeling gemiddelde orderbedrag, 2017-2019

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5