PromZ Vak 04-2019

z 2019 - nummer 4 - promzvak.nl 17 8 D e afgelopen jaren is er op verschillende fronten veel te doen geweest over de markt van promotionele producten: de opkomst van webwinkels en prijsvechters, toenemende activiteiten van branchevreemde aanbieders zoals bol.com en Vistaprint, discussies over levertijden van bedrukte promotionele producten, uiteenlopende visies over de rol van duurzame promotionele producten, en dat alles tegen een ach- tergrond van behoorlijk stijgende omzetten waarmee het einde van de economische crisis gemarkeerd werd. Het lijkt erop dat inmiddels de rust in de markt weer wat is weer- gekeerd, waarmee de weg vrij is voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën en nieuwe vormen van marktbenadering. De jaarlijkse, in oktober 2019 door onderzoekbureau One Question gehouden PromZ Opdrachtgevers- en Distributeursonderzoeken maken dat duidelijk. 5,2% omzetgroei bij distributeurs De afgelopen jaren was duidelijk sprake van een inhaalslag na de economische crisis die zich rond 2010 heel nadrukkelijk manifes- teerde. Distributeurs registreerden jaarlijks een omzetgroei van rond de 10% gemiddeld. In 2017 bereikte die omzetgroei zijn top met 14,9%, maar in 2018 was die groei teruggelopen tot een nog altijd respectabele 10,6%. In 2019 rapporteerden de distributeurs een gemiddelde omzetgroei van 5,2%. Nog altijd een groei, maar de extremen zijn er uit. In veel branches zou men zeer tevreden zijn met een jaarlijkse omzetgroei van 5%. Minder groei in budgetten van opdrachtgevers Net zoals bij distributeurs sprake is van afnemende groei in 2019 zien we ook dat de budgetten van opdrachtgevers in 2019 minder sterk gegroeid zijn dan vorig jaar. Dit jaar komt de budgetgroei bij opdrachtgevers uit op 3,3%. Voor 2020 verwachten de distributeurs een omzetgroei van 6,5% terwijl de opdrachtgevers voor 2020 een groeipercentage van hun budget verwachten dat niet veel zal afwijken van het groeipercentage in 2019. Opdrachtgevers die afzien van promotionele producten Opvallend is wel dat, meer dan in andere jaren, ook nog een beperkt aantal opdrachtgevers aangeeft te overwegen om in 2020 grotendeels of helemaal af te zien van de inzet van promotionele producten. Kennelijk zijn er nog opdrachtgevers die denken dat ze het een jaar zonder de inzet van promotionele producten kunnen stellen. Als dit zich doorzet is dat een ongewenste ontwikkeling voor de toekomst van de branche. Deze uitkomst zou een aanja- ger voor de gezamenlijke branche moeten zijn om opdrachtgevers heel actief duidelijk te maken dat promotionele producten er gewoon bij horen en dat je een goede en effectieve vorm van klantenwerving en -binding kunt gaan verliezen als je geen pro- motionele producten inzet. Te hoge verwachting moesten bijgesteld De omzetgroei van distributeurs hebben we vergeleken met de budgetontwikkeling bij opdrachtgevers (zie grafiek ontwikkeling omzetgroei en budgetgroei). Al jaren rapporteren opdrachtgevers groeicijfers van hun budgetten voor promotionele producten die beduidend lager liggen dan de omzetgroeicijfers van de distri- buteurs. Dat heeft aan de ene kant te maken met het feit dat veel distributeurs naast de verkoop van promotionele producten ook andere activiteiten aanbieden (bijvoorbeeld consultancy) en aan de andere kant vermoedelijk met het feit dat distributeurs steeds grotere delen van de opdrachtgeversbudgetten naar zich toe weten te trekken. De omzetgroei is minder groot dan de dis- tributeurs eind 2018 verwachtten: toen rekenden zij nog op een omzetgroei van bijna 12%. Maar die hoge verwachting was al in april 2019 bij de Tussenmeting bijgesteld tot 9% groei. Ook dat blijkt nu te optimistisch te zijn geweest. Maar 5,2% groei is zoals gezegd een uitstekend cijfer. Ontwikkeling omzetgroei en budgetgroei

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5