PromZ Vak 03-2019

2019 - nummer 3 - promzvak.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË oktober2019 - nummer3 Vakprijzen 2019: Winnaars aan het woord PromZ Product Première op stoom 7 tips voor betere e-mailings merken SUPPLIERS bedrijfsprofielen Practice what you preach GELOVEN DISTRIBUTEURS WEL IN DE POWER VAN HUN PRODUCTEN? 9 Bakkerskinderen eten oud brood Uit het in dit voorjaar gehouden onderzoek van PromZ Vak bleek dat slechts een paar procent van de distributeurs potentiële klanten een promotioneel product toestuurt. We schreven: ‘Bij hun eigen verkoopinspanningen maakt maar 1 op de 20 distributeurs gebruik van het krachtige wapen ‘premium’. Ben je als leverancier dan nog geloofwaardig als pleitbezorger van het promotioneel product?’ Geloven distributeurs wel in de power van hun eigen product? Misschien moeten we zeggen: ‘Geloof in de power van je product!’ De distributeur is toch de adviseur van de opdrachtgever? Goed voorbeeld doet goed volgen, toch? De branche moet zelf – op diverse fronten en via uiteenlopende manieren - veel actiever laten zien wat de impact kan zijn van de inzet van (goed gekozen) promotionele producten. De grote ondernemingen als AH, Unilever en Shell hoef je niks meer te vertellen. Maar wel die enorme groep die daar onder zit. Het zijn vooral de individuele distributeurs zelf die opdrachtgevers moeten (kunnen) overtuigen van de meerwaarde van het promotioneel product en van de samenwerking met distributeurs als professionals. Het gaat om tienduizenden bedrijven, die klant bij een distributeur kunnen worden (of blijven). Of bij een van zijn concurrenten, waar er velen van zijn… Het is best werk om, laten we zeggen de top-15 van je potentiële klanten of de klanten die minder loyaal worden, een geschikt product te sturen, of op anderszins opvallende manieren ‘anders dan anders’ te benaderen. Maar zo laat je wel zien waar je voor staat. De aanval is de beste verdediging. Zeker in een veld waar heel veel spelers zijn, zowel aan de kant van de aanbieders als de afnemers, voor wie het promotioneel product in de marketingcommunicatiemix vaak geen prioriteit is. Hoe moeilijk - of makkelijk eigenlijk - is het dan om letterlijk onder de aandacht te komen als distributeur met een goed product? ‘Bakkerskinderen eten oud brood.’ Aan het vak dat distributeurs uitoefenen, besteden ze in hun directe omgeving weinig aandacht. Misschien moeten distributeurs wat trotser zijn op hun vak en (meer) uitstralen welke toegevoegde waarde promotionele producten kunnen hebben. Promotionele producten zijn – anders dan andere middelen - tastbare producten, distributeurs kunnen zich er dus op een onderscheidende manier mee profileren. Marketeers zijn de hele dag bezig met het imago van hun bedrijf en naam, en de marketing van hun merk en product. Ze willen graag werken met partners die hetzelfde doen. Be active! C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper k.schaper@words.nl Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Pierre van den Ancker Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43854384 pierre.vandenancker@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra en Hanna ter Velde Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5