PromZ Vak 03-2019
z 2019 - nummer 3 - promzvak.nl 45 PromZ Product Première op stoom 8 9 Rick Schurink (Texet Benelux): ‘Beperkte reistijd belangrijk’ ‘Sinds 2012 zijn wij als Texet Benelux betrokken geweest als mede organisator van de PPOT Roadshow. Een roadshow die uitgegroeid is naar 17 leveranciers die iedere januari 6 dagen door Nederland en België trokken om hun nieuwste items te promoten en om op locatie contact te hebben met hun partners. Wij hebben dit altijd met veel plezier gedaan. Echter, de laatste twee jaar merkten wij dat de animo om een roadshow te bezoeken dalende was. Er heerste ondui- delijkheid in de markt over wie er nu op welke roadshow stond en we kregen steeds vaker de opmerking of de road- shows niet samengevoegd konden worden omdat het onze partners te veel tijd kostte om ze beide te bezoeken. Een zeer goed argument, vonden wij. Leveranciers komen langs met de nieuwe collecties en ook via de digitale wereld is het gemakkelijk om aan nieuwe informatie te komen. Een beursbezoek moet dus echt toegevoegde waarde hebben. De toegevoegde waarde voor onze partners moet in onze ogen zijn dat ze op maximaal 1 dag al hun leveranciers kun- nen bezoeken en zodoende precies weten wat er nieuw in de collecties zit. Tevens zou een beperkte reistijd eraan moeten bijdragen dat de drempel om de beurs te bezoeken verder verlaagd wordt.’ ‘Met de organisatie van de PromZ Product Premiere Show in zowel België als Nederland hebben we een initiatief dat voldoet aan de eisen die wij stellen aan een beurs: laag- drempelig te bezoeken door onze partners en een centrale locatie in zowel België als Nederland, waarmee de reistijd voor onze partners beperkt blijft. Derhalve zullen wij als standhouder zeker aanwezig zijn. Nu gaan veel van onze partners nog naar de PSI, een begrip, zeker! Maar zou het niet handiger en gemakkelijker zijn als er een alternatief georganiseerd wordt op een veel kleinere afstand van kantoor?’ Robin Vogel (Buttonboss Group): ‘Eendaags compact evenement’ ‘We hebben begin dit jaar een uitgebreide analyse gemaakt van het klantcontact tijdens de PSI, de roadshows in Nederland en België en we hebben natuurlijk ook gekeken wanneer wij klanten bezoeken. Daaruit bleek dat we een groot aantal klanten 3 tot 4 keer zien in een tijdsbestek van enkele weken. Dit is wel gezellig, maar kan ook een stuk efficiënter.’ ‘Ik geloof in een eendaags compact evenement waar we aan het begin van het jaar een groot aantal klanten kunnen spre- ken. Dicht bij huis, klanten kunnen in één dag veel doen en wij kunnen op één dag veel klanten spreken. Ik denk ook dat de lokale beurzen het gaan winnen. We zien dat er tijdens de PSI steeds minder bezoekers per bedrijf komen en daar waar in het verleden bezoekers 1 of 2 nachten in Düsseldorf bleven, gaat nu een groot aantal bezoekers maar 1 dag naar de beurs. Ik hoop daarom ook tijdens de PromZ Première Show dat we weer meer mensen van de binnendienst van onze klanten zien.’ ‘Daarnaast speelt ook mee dat ik er geen voorstander van ben dat de PSI inzet op eindklanten. Vanuit de PSI gerede- neerd snap ik het wel maar ik zie de toegevoegde waarde voor ons en voor de branche niet. De GWW gaat ook om deze reden een nieuwe beurs in Duitsland organiseren, ver- gelijkbaar aan de Première Show van Het Portaal. Vanuit de klant merken we ook dat er steeds meer behoefte is aan goede ondersteuning op productdata en bijvoorbeeld online koppelingen. Hier zijn we volop mee bezig. En de hiermee gemoeide investeringen gaan nu eenmaal ook ten koste van het budget waar we de beurzen van betalen.’ Serge Mertens (PF Concept): ‘Dit is niet tijdrovend’ ‘Er zijn verschillende redenen waarom PF Concept partici- peert in de Promz Product Première Show in Nederland en België. PF heeft de laatste jaren deelgenomen aan de PPOT roadshow, het aantal bezoekers was gestaag aan het dalen, en tevens gaven de klanten aan dat 2 roadshows, PPOT & The Specialists, teveel van het goede was. Voor bezoekers was het te tijdrovend. Ze hebben een voorkeur voor één evenement op één locatie waar de meeste suppliers te bezoeken zijn.’ ‘Omdat PF Concept niet deelneemt in 2020 aan de PSI Düsseldorf is de PromZ Première Show voor ons een prima alternatief. Doordat de PromZ Première Show beperkt blijft tot één locatie in Nederland en één in België is het voor ons als supplier ook makkelijker te organiseren dan bijna 2 weken op roadshow te zijn door beide landen.’ Budgetvriendelijk Organisator John Swaab (Het Portaal Uitgevers): “Voor de expo- santen is gekozen voor een opzet die budgetvriendelijk is en die iedereen de kans biedt om zich op een identieke wijze te presen- teren. Daarom werken we met uniforme standbouw, maar er zijn diverse standformaten. Met een stand van 990 euro kun je je als supplier al presenteren aan de wederverkopers. In Nederland is er ook een sectie ingericht voor de samenstellers van kerstpakketten.” Inmiddels hebben in beide landen al zo’n ruim 50 bedrijven inge- tekend als standhouder van de PromZ Product Première BE en NL. Zowel in België als in Nederland zijn rond de 70 plekken beschik- baar. De organisatie verwacht tegen de 250 bezoekers in België en zo’n 500 in Nederland.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5