PromZ Vak 03-2019
2019 - nummer 3 – promzvak.nl 41 z (advertentie) Hoe hou je je e-mailings interessant? 9 Wim van der Mark is specialist op het gebied van copywriting, online marketing en com- merciële communicatie. Hij is trainer, auteur, columnist, veelgevraagd spreker en consultant. Vanuit zijn bedrijf Dialoogtrainers.nl geeft hij praktische trainingen en presentaties rondom wijzigend kijk- lees- en koopgedrag. Boeken van Wim van der Mark zijn o.a. Marketing.com 4.0, Overtuigend & Interactief Schrijven en Een Hoger Rendement met uw Marketing Euro. Zie www. dialoogtrainers.nl, ook voor de tips in de checklist ‘Voor overtuigende en glasheldere teksten’. 6. Gebruik beeld Een mens krijgt zoveel tekst aangeboden, dat bijna alle tekst alleen nog maar bekeken wordt. Kijken gaat namelijk veel sneller dan lezen. Er worden veel verschillende getallen genoemd, maar ga er maar van uit dat mensen visuele content en infographics meer dan 100.000 keer sneller opnemen dan een tekst. Moderne tekst vult zich dus razendsnel met visuele elementen om informatie sneller over te brengen. En met resultaat, want beelden hebben meer effect dan tekst. Schrijf naar je doel • Heb je een duidelijke call to action? • Vraag je actief om een reactie? (bijvoorbeeld: schrijf je in door, neem contact op met) • Heb je vermeld waar mensen terecht kunnen voor meer informatie? • Is het gemakkelijk en concreet? Niet ‘bel ons’, maar ‘bel ons op (020) 123 456 78’ • Noem telefoon, e-mail of een opvallende link zodat de lezer keuze heeft • Vermijd zinnen als ‘Ik vertrouw erop je hiermee van dienst te zijn geweest’ (je sluit de dialoog dan af) • Gebruik niet het woord ‘hopen’ 7. Doe maar gewoon Veel mensen die een tekst aanleveren voor een nieuwsbrief of een website, gaan opeens heel ingewikkelde termen gebruiken. Zelf noemen ze dat dan schrijftaal. Schrijftaal bestaat niet! Je hebt duidelijke taal en ingewikkelde taal. Duidelijke taal leest makkelijker en scoort beter. Als je schrijft zoals je praat, krijg je de beste teksten. Schrijf niets meer op een manier waarop het je ook niet zou zeggen. Dat levert kortere zinnen met minder hulpwerkwoorden op. Gebruik ook gerust gebiedende wijs. Dat maakt je tekst heel duidelijk. Zes van de zeven kopjes in dit artikel staan in de gebiedende wijs. Is dat nou zo erg? Waarschijnlijk niet. Tip
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5