PromZ Vak 03-2019
z 2019 - nummer 3 - promzvak.nl 39 8 3. Stuur een pretest met twee verschillende onderwerpregels Wat jij of ik een goede onderwerpregel vinden is niet zo belangrijk. Wat de ontvanger opent wel! Bedenk daarom twee verschillende onderwerpregels. Stuur vervolgens eerst van beide varianten een paar honderd stuks weg en check de openingspercentages. De rest van de e-mail abonnees krijgt direct daarna de best scorende versie. Laat collega’s raden welke versie wint. Maak er een wed- strijdje van wie het resultaat het meest goed voorspelt. Dat zorgt ervoor dat het belang van onderwerpregels gaat leven en je er steeds beter in wordt. Bij de meeste e-mailsoftware is zo’n pretest eenvoudig in te stellen. Bij het pakket dat ik gebruik (Mailplus) is het mogelijk de winnende versie automatisch te versturen zodra het systeem de winnaar herkent. 4. De bovenkant moet direct aanspreken Als je een e-mail opent beslis je in enkele seconden of je serieus gaat lezen of niet. Je hebt dan alleen de bovenkant gezien. Als jouw huisstijl een groot deel van de bovenkant in beslag neemt, heb je een probleem. Je loopt het risico dat men je mailing wel opent maar niet leest. Zet daarom je bedrijfsgegevens onderaan en kom bovenaan direct to the point. Je kunt inleidende zinnen om de lezer op te warmen gerust weglaten. Dat past niet bij e-mail. Er zit namelijk niemand op jouw nieuwsbrief te wachten. 5. Maak je e-mailing scanbaar Mensen die hun e-mail bekijken, hebben vaak veel meer mail- tjes in hun inbox. Ze bekijken de e-mail eerst even kort op een smartphone. De ontvanger heeft dan drie mogelijkheden – Direct lezen: die kans is niet zo groot of de lezer moet echt alle tijd heb- ben – Bewaren voor later: daarvoor moet de ontvanger de inhoud kunnen scannen – Weggooien: het gevolg van een negatieve sca- nervaring Bij het scannen, moet je vooraf goed nadenken over de vragen die in het hoofd van de ontvanger opkomen bij het openen van de e-mail. Als je in de kopjes antwoord geeft op die vragen, ben je al een heel eind. Is je tekst concreet? Vermijd de volgende woorden: • Binnenkort • Snel • Spoedig • z.s.m. Doe concrete toezeggingen met bijvoorbeeld een exacte datum of prijs. Dat maakt je betrouwbaar en je roept geen nieuwe vragen op. Als jij al twijfelt wanneer de lezer iets hoort of krijgt, dan doet de lezer dat ook. Is je tekst persoonlijk? • Gebruik minimaal twee keer zo vaak ‘u’, ‘ je’, ‘uw’ en ‘jouw’ als ‘wij’, ‘ons’ en ‘onze’ • Gebruik waar mogelijk namen van personen of woorden waarin de lezer zichzelf herkent • Gebruik quotes of testimonials (en zet ze tussen “…”) • Gebruik veel persoonlijke gegevens in de tekst, zoals de naam van de ontvanger, bedrijfsnaam, branche, bedrijfs- omvang, woonplaats, beroep of interessegebied Is je tekst actief geschreven? • Gebruik spreektaal, dus de woorden die je gebruikt in het dagelijks taalgebruik • Gebruik zo min mogelijk het woord ‘worden’ (wordt gemaakt, wordt gestuurd) • Herschrijf zinnen met de hulpwerkwoorden zullen, gaan, kunnen en willen • Gebruik zo min mogelijk zelfstandig naamwoorden van werkwoorden (wij zorgen voor de oplossing = wij lossen het op) Tip Tip Tip
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5