PromZ Vak 03-2019
38 D aarvoor zijn diverse redenen aan te voeren. Ten eerste neemt de concurrentie toe. Er zijn steeds meer bedrijven die aan content marketing doen. De spoeling is dunner dan voorheen. Je moet er dus duidelijk uit springen om je lezers te blijven boeien. Ten tweede verschuift de aan- dacht van mensen naar sociale media. De belangrijkste reden is echter dat de lezer de inhoud niet interessant genoeg vindt. Zeven manieren om e-mailings interessant te houden 1. Creëer waarde voor de lezer Checklists, tips, onderzoek, blogs en andere content worden het best gewaardeerd. Dit soort content levert de hoogste openings- percentages op. Een e-mailing met een blog als eerste artikel heeft bij mij een openingspercentage van rond de 50%. Een e-mailing met een aanbod voor een nieuwe training of de presen- tatie van een nieuw boek hooguit 30%. Hoe je waarde creëert en blogs schrijft, heb ik in een eerdere uitgave uitvoerig beschreven. Bij webshops doen prijsaanbiedingen het heel goed. Bijzondere aanbiedingen zorgen ervoor dat abonnees de e-mailings graag openen en zich niet afmelden. E-mail is een snel medium. De ontvanger kijkt even en als jouw mail niet direct duidelijk is, wordt hij verwijderd. Mensen melden zich vaker af dan aan voor een nieuwsbrief. Ik ken geen cijfers, maar krijg veel aanwijzingen dat het aantal e-mailabonnees bij de meeste bedrijven krimpt. Hoe hou je je e-mailings interessant? TEKST: WIM VAN DER MARK 2. De onderwerpregel maakt het verschil De onderwerp regel is de meest bepalende factor voor de kans om geopend te worden. Daarom een paar belangrijke tips voor het schrijven van onderwerpregels. De onderwerpregel… …. houdt een belofte in …. belooft je wijzer te maken, geld op te leveren of zorg weg te nemen …. is heel simpel en voor iedereen direct duidelijk …. is kort. Streef naar 60 tekens, maximaal 75 …. mag best in de gebiedende wijs staan …. gaat over de lezer en niet over jou (geen “wij” of “ons”) …. wordt gevolgd door een snippet tekst (teaser of pre header) Kost het veel concentratie om je tekst te lezen? • Staat de essentie in de kortste (meestal de eerste) alinea? • Gebruik geen woorden met meer dan 4 lettergrepen • Gebruik zo min mogelijk woordafbrekingen aan het einde van de zin • Breek in ieder geval geen data, bedragen en namen af • Gebruik geen jargon, vaktaal en afkortingen Tip foto's: iStock
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5