PromZ Vak 03-2019

2019 - nummer 3 – promzvak.nl 37 z (advertentie) ‘Ik noem het liever een nieuwe start’ 9 Focus Strijbos zegt nu ondervonden te hebben hoe belangrijk focus is. “We wilden ooit een bedrijf neerzetten met een steeds breder assortiment. Een jaar of drie geleden hebben we dat bij PSL Europe omgezet in een specialisme: alles op het gebied van elektronica. Dat is een goede keuze geweest. Weg met de pizzasnijders, besteksetjes en onderleg- gers. We wilden weer een duidelijk profiel hebben. Ik denk dat het goed is om een bepaalde focus te hebben: op klanten, op collectie, op fabrikanten. Het staat in alle boeken, maar we doen het met z’n allen te weinig. Maar de visie die ik heb is dat het middensegment op termijn wel gaat verdwijnen. Óf je zit hoog in volume, óf je hebt een specialisme – er blijft weinig plek over voor wat tussen tafellaken en servet zit.” Premium Square Europe zet de focus op elektronica producten voort (o.m. via het assortiment dat Strijbos van PSL heeft overgenomen) – in januari 2020 komen de eerste noviteiten, want productontwikkeling en het introduceren van innovaties is een speerpunt voor Strijbos. Elk jaar wil hij met vier tot vijf nieuwe producten komen. Daarbij ligt de focus ook op extra marketingondersteuning van de grootste klanten. Ook de klanten van PSL zijn overgenomen door Premium Square Europe. “De klanten van PSL staan me erg na, een reden om ze direct vanuit Premium Square Europe verder te servicen.” Hoe staat jouw bedrijf over een jaar of vijf op de kaart? Strijbos: “Dan zijn we de meest betrouwbare elektronicaleverancier in de branche. We willen ook meer investeren in eigen design. Verder verandert er steeds van alles in onze branche. Je bent nooit ‘klaar’. Product lifecycles worden steeds korter.” Hij vervolgt: “Over vijf jaar zal de eindklant steeds meer waarde hech- ten aan een onderscheidende positionering van zijn bedrijf of merk, immers, bedrijven en merken gaan steeds meer op elkaar lijken. De eindklant zal steeds meer op zoek gaan naar promotionele producten die ook onderscheidend zijn om zijn eigen, unieke positionering te onderstrepen. De vraag naar functionele producten gaat toenemen, almede de aandacht voor eco. Met Premium Square Europe als speci- alist in kwalitatieve en duurzame elektronische producten, gaan we inspelen op die ontwikkelingen en vragen van de eindklanten.” “Je moet niet te veel ineens willen, maar de zaak stap voor stap opbouwen. We hebben nu een tiental hardlopers en bulky items die op voorraad staan in Nederland. Bedrukken doen we bij een drukkerij in Nederland en we leveren met een week. Ik werk nog met alle fabrieken in het VO, zoals eerder, en de levertijd vanuit het VO is nu van vier naar drie weken teruggebracht. Voorlopig wil ik laten zien dat we er weer zijn met een mooi bedrijf dat eigen, opvallende elektro- nische producten voor de zakelijke markt verkoopt en zelf ontwikkelt. Ik heb geleerd van de afgelopen periode. Ik ben zo’n pizzabakker in Milaan, die zijn basisrecept in de loop der jaren steeds verder weet te verbeteren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5