PromZ Vak 03-2019
z 2019 - nummer 3 - promzvak.nl 35 8 in de geest van Strijbos zou de management buy out even snel worden geregeld. “Dat zou ik nu nooit meer doen, een manage- ment buy out op een holletje. Ik had hele goede adviseurs naast me en in een mum van tijd was de boel geregeld. Maar daar sta je dan. Je krijgt eigenlijk niet de tijd om de hele materie te begrijpen en je beleid uit te stippelen. En mijn gezin moest terugkomen uit het VO, waar we inmiddels waren gesetteld. Dat was een beetje veel van het goede op dat moment.” Titanic In 2016 en 2017 kwamen er kinken in de kabel. Het bedrukken en op voorraad houden van de producten bij partner elastoform in Duitsland bleek bedrijfseconomisch gezien geen juiste beslissing te zijn geweest. De samenwerking met Princess liep spaak. Mr O had nog weinig toegevoegde waarde gebracht (maar Strijbos pakt vanuit Premium Square Europe de draad met Otazu snel weer op). Intern escaleerde de boel. “In de jaren na de overname liepen we tegen allerlei dingen aan, ook afspraken met So moesten weer onder de loep worden genomen. Een belangrijke bottleneck was het op de rit krijgen van de inkoop en het samenstellen van het assortiment. Het was een moeilijk jaar. We waren te intern gericht, we wilden te veel zaken tegelijk aanpakken. Iedereen moest zijn eigen weg weer vinden.” Strijbos vertrouwde op informatie die, zegt hij, een te rooskleurig beeld van de werkelijkheid gaf, terwijl de financiële situatie steeds meer tegen zat en diverse (rechts) zaken veel geld kostten. Strijbos: “In feite had ik onder enorme druk een bedrijf overgeno- men, eind 2018 waren mijn investeringen als sneeuw voor de zon verdwenen. Toen ik het bedrijf overnam in 2016 zat ik in de rode cijfers, ja, vanwege reorganisatiekosten en zo. In 2017 leden we nog een klein verlies en in 2018 hadden we op de nullijn kunnen zitten als het niet zo mis was gegaan.” Een aantal bekende gezichten verliet het bedrijf, zoals coo/cfo Erik Jan Schimmel en mede-eigenaar Martijn Verwaal, die zijn carrière ging voortzetten als docent aan een hogeschool. Het oplossen van een akkefietje met een Franse werknemer liep behoorlijk in de papieren. “Er zijn verkeerde beslissingen genomen door bepaalde mensen, waardoor we als een Titanic op een ijsberg vastliepen. Dan kun je met z’n allen zinken of met een aantal goede mensen om je heen in een sloep springen en je redden om opnieuw verder te gaan.” Failliet PSL werd failliet verklaard in het voorjaar van 2019. Strijbos reageerde in een persbericht als volgt: ‘Sinds de management buy out in 2016 was het bedrijf bezig met een ingrijpende reor- ganisatie. Echter het ingezette herstel bleek nog erg gevoelig voor een aantal incidentele en structurele tegenvallers die met name het afgelopen half jaar plaatsvonden. Naast het overne- men van de financiële zaken binnen het bedrijf in februari heeft directeur Arthur Strijbos uiteindelijk de beslissing moeten nemen om faillissement aan te vragen. Dit heeft erin geresulteerd dat PSL Europe B.V. verder gaat onder een nieuwe naam, Premium Square Europe B.V. Dit in lijn met de sinds 2015 reeds bestaande dochterondernemingen Premium Square Limited in Hong Kong en Premium Square Latam in Zuid Amerika.’ ‘Ik heb ervoor gekozen om met Premium Square Europe een nieuwe start te maken. Op die manier kunnen lopende orders doorgang vinden en ondervinden onze klanten minimale over- last van deze ongewenste ontstane situatie. Het faillissement treft alleen het kantoor in Zoetermeer. De andere (franchise) kan- toren van de partners in UK, Polen, Italië, India, Australië, Midden Oosten, Noord Amerika en Azië zijn buiten schot gebleven. Premium Square zal de goedlopende elektronische producten blijven aanbieden en regelmatig aanvullen met vernieuwende items, ook in eigen ontwikkeling.’ foto: Luzan Veenendaal Arthur Strijbos
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5