PromZ Vak 03-2019
34 TEKST: KARIN SCHAPER S trijbos: “De curator noemt het een doorstart. Ik noem het liever een nieuwe start. Dat is het voor mij ook. PSL Europe Holding had alle rechten en uiteindelijk heb ik de naam veranderd in Premium Square Europe.” Strijbos, nu 48, heeft best al een indrukwekkende staat van dienst in de branche. Hij begon bij het horlogemerk Philippe Pechard, waarna hij ging werken bij distributeur Imhotep. In het voor- jaar van 2000 bracht Richard Peersman (grondlegger van Pollyflame, later PF Concept) Strijbos op de Basel Watch Fair in contact met Paul So. So was de oprichter en eigenaar van Sweda, een fabrikant van o.a. horloges. Het was de tijd dat de eerste digitale horloges op de markt kwamen en So pro- fiteerde er optimaal van. Begin jaren ’80 ging So ook leveren aan de promotionele productenindustrie, eerst onder eigen naam, later als PSL en PSL Europe. Medio 2000 kwam Strijbos bij PSL Europe in dienst als sales- en marketingmanager, waarna hij in 2002 algemeen directeur werd. Sinds 2008 was Strijbos ook verantwoordelijk voor de operatie in het Verre Oosten, Noord-Amerika en Mexico. In 2011 werd Strijbos benoemd tot ceo en kwam hij in het bezit van aandelen van de PSL Groep en van de Bluechip Groep (een onderneming die zich met promotionele producten richtte op grote retailcon- cepten). In 2016 werd hij, samen met Martijn Verwaal, na een management buy out eigenaar van PSL Europe. Eind 2016 voegde Erik Jan Schimmel (die de branche nog kent als ceo van MOB en Li & Fung) zich bij het duo als operationele en financiële man. In die jaren kwamen en gingen producten, merken en namen als usb-people, Princess, Mr ‘O’ (ofwel ontwerper Rodrigo Otazu), BrandCharger, kantoorartikelen en collega suppliers als elasto- form en Plastoria voorbij. Arthur Strijbos heeft iets weg van een kat met negen levens. Niet stuk te krijgen, vol goede moed en een dosis optimisme. Hij is onlangs weer opnieuw begonnen in de promotionele productenbranche. Deze zomer moest hij het faillissement aanvragen van zijn PSL Europe. Dit heeft erin geresulteerd dat PSL Europe verder gaat als supplier onder de naam Premium Square Europe. ‘Ik noem het liever een nieuwe start’ Arthur Strijbos over Premium Square Europe: Hij begon PSL Europe met de focus op elektronische promotionele producten voor de business to business markt en Strijbos focust zich nu met Premium Square Europe nog steeds op datzelfde segment en op een aantal speciaal geselecteerde innovatieve elektronische producten om onderscheidend te kunnen zijn. “Ze zeggen wel eens dat als je eenmaal in deze branche zit, je er nooit meer uitkomt. Bij mij gaat dat op,” aldus Strijbos. Serial entrepreneur Strijbos: “Ik was 29 toen ik met PSL Europe begon en op die leeftijd beschik je over een tomeloze energie. Paul So en ik groei- den met PSL World naar 17 kantoren, een groep met toen 35 miljoen omzet.” Strijbos, beaamt dat het voor de buitenwereld soms niet meer helder was waar PSL voor stond. We groeiden, en traden buiten onze comfortzone om de collectie uit te breiden met andersoortige promotionele producten, alhoewel ze altijd wel een link hadden met elektronica. Weer een nieuwe pro- ductlijn? Weer een nieuwe koers? “Maar de meerderheid van de distributeurs wist toch wel dat PSL een specialist in elektronische producten was,” zegt Strijbos. “Maar ik ben ondernemer, dus ik probeer wel eens wat. Ik waag af en toe een zijstap.” Hij noemt zichzelf dan ook graag een serial entrepreneur: een ondernemer die continu met nieuwe ideeën komt en hier bedrijven mee cre- ëert. Naast Premium Square Europe, ondersteunt Strijbos ook start ups en is hij actief voor een bedrijf met klanten uit hele andere sectoren. Strijbos zegt dat PSL Europe in de Benelux tot het jaar 2016 was gegroeid naar een omzet van een kleine 2 miljoen. In de laatste maanden van 2015 maakte Paul So bekend dat hij uit de onder- neming wilde stappen. Strijbos en Verwaal wilden doorgaan, en
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5