PromZ Vak 03-2019
z 2019 - nummer 3 - promzvak.nl 29 9 We gaan ervan uit dat je blij bent met de prijs. Vind je het ook terecht dat je de Award hebt gewonnen? “We zijn al twee keer eerder in de prijzen gevallen: in 2018 en 2017. Natuurlijk hoopten we ook dit jaar in de prijzen te vallen. Maar het is niet zo dat we ‘m al geclaimd hadden. Integendeel. Voor ons is een hoge klantreviewscore een belangrijke graad- meter. Via keurmerken als Kiyoh en Trusted shops geven klanten onafhankelijke reviews over het bedrijf. We scoren nu een 9,3, maar willen graag naar een 9,5 toe. Super dat we die waardering niet alleen van onze klanten krijgen, maar ook van de jury.” Je ziet vast nog verbeterpunten voor je eigen bedrijf. Noem eens de belangrijkste? “Service. We willen naar extreme service toe: nog persoonlijker, nog sneller. En we willen een retourgarantie gaan aanbieden. Het moet heel gemakkelijk worden om iets te bestellen en de vol- gende dag in huis te hebben, én het weer terug te kunnen sturen als het niet aan de verwachtingen voldoet. En intern willen we een nog betere balans creëren tussen werk en privé en vitaliteit.” Wat vind je het belangrijkste verbeterpunt voor het vak? “Meer samenwerken en sneller ontwikkelen. Volgens Jack Ma van Alibaba kan over twee jaar iedereen in Europa binnen drie dagen de producten van Alibaba in huis hebben. Als dat gebeurt, heb je Midocean en Maxilia niet meer nodig. Dan wordt het nut van distributeurs, vanuit het perspectief van een klant, heel klein. Daarom moeten distributeurs waarde toevoegen. En sup- pliers en distributeurs moeten meer samenwerken. Ik zie in onze branche nog wel eenzelfde ontwikkeling plaatsvinden als in de printindustrie. Er komen meer consolidaties.” Wat kunnen we het komend jaar van jullie bedrijf verwachten? “We willen nog sterker in Europa doorontwikkelen. We zijn al actief in Duitsland en Frankrijk. We willen kantoren openen in Italië en Spanje. Het speerpunt is: op basis van data de klantwens op één zetten, met heel goede service en snel leveren. Op basis van de scores weet je hoe blij de klant is. Als een product twee keer een slechte review krijgt, gaat het eruit. En als we veel offertes krijgen, maar geen bestellingen, weten we dat er iets aan het artikel of het aanbod niet goed is. Zo kunnen we steeds leren van de cijfers. Amazon en Zalando zijn hierin de grote voorbeelden.” Waar staat je bedrijf over 5 jaar? Weer op het podium om de award te pakken? “Dat zou fantastisch zijn, maar alleen als we de snelste zijn, de beste service bieden én geen plastic meer op de markt brengen. De gemiddelde leeftijd binnen ons bedrijf is 27 jaar. De jongere generatie is echt begaan met de aarde. Er ontstaat meer discussie over: wat we naar klanten sturen, kan dat nog wel? Moeten we dat niet gaan veranderen? Het doel is dat we over vijf jaar geen plastic meer leveren. Ik hoop dat veel suppliers met ons die doel- stelling neerzetten. We moeten met elkaar die strijd aangaan.” “Het doel is: over vijf jaar geen plastic meer leveren” Cor van Engelenhoven
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5