PromZ Vak 03-2019
28 Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die beiden in de prijzen zijn gevallen tijdens de Night of the PromZ op de vakbeurs De Leveranciersdagen. Vinden ze het terecht dat ze hebben gewonnen? En waar staan ze over vijf jaar? In deze aflevering: Maurice Stoevenbeld van Interall Group (Supplier of the Year, categorie Specialisten) en Cor van Engelenhoven van Maxilia (Best Online Performance). “We maken elkaar gek met steeds kortere levertijden” Maurice Stoevenbeld We gaan ervan uit dat je blij bent met de prijs. Vind je het ook terecht dat je de Award hebt gewonnen? “Vorig jaar was het waarschijnlijk net iets te vroeg. Toen gingen we al wel de sustainable kant op, maar we hadden pas één lijn. Nu hebben we vijf lijnen, met meer dan honderd producten. En we doen veel aan marketing. Dus het is nu denk ik wel terecht, want we zijn een van de weinige leveranciers die zo gericht zijn op sustainability, op een creatieve manier, met een heel gamma van leuke producten met een verhaal.” Je ziet vast nog verbeterpunten voor je eigen bedrijf. Noem eens de belangrijkste? “We groeien heel hard door de sustainable koers; zo’n 40 procent ten opzichte van vorig jaar. Dingen zoals management, de orga- nisatie, daar heb je dan wat minder tijd voor dan normaal. We hebben nu wat groeistuipen. De buitenwereld ziet dat niet, maar intern is het soms wat chaotisch. Daar zijn we nu hard mee bezig. Door meer managers aan te nemen die het aansturen van ons overnemen, en door verdere automatisering.” Wat vind je het belangrijkste verbeterpunt voor het vak? “Dat de levertijden zo kort zijn. De eindklant is daarvoor verant- woordelijk. Want marketingmensen beslissen op het laatste moment: ‘Doe maar 10.000 tassen, en o ja: het moet over drie weken klaar zijn.’ We maken elkaar allemaal gek. We moeten als branche meer communiceren: bestel op tijd. Want hoe eerder je bestelt, hoe meer sustainable je bent. Dan komt het in een gecombineerde order met de boot, en hoeft het niet te worden ingevlogen. Ik denk dat de beursgenoteerde ondernemingen daar zelf binnen twee jaar ook wel scherper op gaan worden.” Wat kunnen we het komend jaar van jullie bedrijf verwachten? “Er komen veel nieuwe producten aan onder de noemer Social Plastic, van plastic dat uit rivieren en zeeën is gevist. En pantoffels, tassen en notebookhouders van gerecycled vilt. Verder komen we met bio-degradable tassen, die oplossen in water. Maar ook een zadelhoes die na een paar maanden oplost als hij in het milieu belandt. Een primeurtje: er komt een sustainable wuppie, van oude pet-flessen. ‘I used to be a bottle’, komt daarop te staan.” Waar staat je bedrijf over 5 jaar? Weer op het podium om de award te pakken? “Dan kunnen ze niet meer om ons heen. Met de huidige groei denk ik dat we over vijf jaar vijf keer zo groot zijn. En we willen de leider blijven in de sustainable lijn. Ondernemen is altijd al leuk, maar het wordt nog mooier als je kunt meehelpen aan een duurzamere samenleving. Voorheen voelden we ons ook wel schuldig als we weer pvc-zadelhoezen in de markt hadden gezet. Nu hebben we het gevoel dat we iets kunnen bijdragen door op een goede manier te ondernemen en daar toch winst uit te halen.” TEKST: ALLARD FREDERIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5