PromZ Vak 03-2019
z 2019 - nummer 3 - promzvak.nl 25 8 I n tijden van economische groei wordt er getrokken aan je medewerkers. Heb je als bedrijf dan voldoende in huis om goede mensen te behouden? Kortom: ben je een mag- neet voor je medewerkers? Carola Jongerius ging tijdens De Leveranciersdagen 2019 in op het vinden en binden van perso- neel. Zij is oprichter van MensKB. Ze helpt bedrijven om de per- soonlijke en bedrijfsambitie van de directeur over te dragen op de werknemers. Ondernemers vergeten volgens Jongerius in de waan van de dag nog wel eens om hun medewerkers mee te nemen in de bedrijfsambities. Ook nemen ze te weinig tijd om te horen wat de ambitie is van de medewerker. “Door de ambitie van je bedrijf en die van je mensen aan elkaar te kop- pelen word je juist een magneet voor de juiste medewerkers. Daarmee versnel je de groei van de onderneming.” Passie is niet genoeg Kleinere ondernemers hebben veel passie voor wat ze doen, stelde Jongerius. “Zo gaan ze ook vaak enthousiast aan de slag met hun mensen. Vaak pakken ze er een boek bij over HR, en ze organiseren een personeelsuitje. En daarna zakt het weg.” Maar je zult je mensen op één moeten zetten, betoogde ze. “En daar ambities aan koppelen.” Als het goed gaat met de economie wordt er aan je medewerkers getrokken. Hoe zorg je dat je een magneet wordt voor je personeel? Hoe kun je employer branding inzetten? En: wat is het verschil tussen de klant iets verkopen en de klant helpen? Het kwam allemaal aan bod bij de seminars tijdens De Leveranciersdagen 2019 in Expo Houten. Zo word je een magneet voor je medewerkers TEKST: ALLARD FREDERIKS Die ambitie kun je eigenlijk zien als een foto van de toekomst, legde Jongerius uit. “Daarbij is het ook belangrijk om eerst terug te kijken én te bepalen waar het bedrijf nu staat. Zo kom je tot je identiteit en je kernwaarden. Bekijk dan wat je nu al voor je medewerkers doet, en waar je naartoe wilt. Mensen vinden het ontzettend leuk als je ze daarin meeneemt.” Aandacht voor medewerkers moet je borgen. Plan daarom struc- tureel tijd in je agenda voor de rol van de mens in de organisatie, stel kwartaaldoelen en betrek je medewerkers bij je plannen. Wat al die investeringen gaan opleveren? Jongerius: “Het ziektever- zuim gaat omlaag en je krijgt stapels brieven van sollicitanten.” Employer branding Ook Richard Lindeloo ging in op manieren om medewerkers aan je te binden. Lindeloo is senior recruiter bij Harvey Nash. Daarnaast is hij oprichter van Social Cracker. Daarmee helpt hij bedrijven om een oprechte verbinding aan te gaan met hun per- soneel. Lindeloo ging in op employer branding. Dat gaat veel verder dan het voeren van campagnes waarin een bedrijf zichzelf als aantrekkelijke werkgever presenteert, stelde hij. Employer branding is het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgevers- Michel van Vuuren foto: Ad Bogaard
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5