PromZ Vak 03-2019
22 TEKST: ALLARD FREDERIKS Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die beiden in de prijzen zijn gevallen tijdens de Night of the PromZ op de vakbeurs De Leveranciersdagen. Vinden ze het terecht dat ze hebben gewonnen? En waar staan ze over vijf jaar? In deze aflevering: Albert van der Veen van Xindao (Supplier of the Year, categorie Generalisten) en Marco Stalenhoef van Webo Promotion (Full Service Leverancier van het Jaar). “Onze branche verschuilt zich nog te veel achter ‘groen’” Albert van der Veen We gaan ervan uit dat je blij bent met de prijs. Vind je het ook terecht dat je de Award hebt gewonnen? “We zijn zeker blij met deze prijs. Het is toch een erkenning van onze klanten dat we het goed doen. Om eerlijk te zijn vind ik het wel terecht. Ik denk dat we als leveranciers allemaal wel on par zijn met voorraden, levertijden, website en dergelijke, maar dat wij als Xindao net iets extra’s toevoegen met onze unique value- added services. We gaan net iets verder, bijvoorbeeld doordat we onze partnerklanten een customer sample box sturen. Dat wordt gelukkig herkend.” Je ziet vast nog verbeterpunten voor je eigen bedrijf. Noem eens de belangrijkste? “Ik vind dat we als bedrijf nog veel verder kunnen verbeteren op de sustainability in onze collectie. Daar doen we wel veel aan. We zijn met allerlei organisaties, zoals Ecovadis en de Duurzame Adviseurs aan het kijken hoe we echt impact kunnen maken. Dat doe je niet door alles waar bijvoorbeeld bamboe in zit meteen een sustainable product te noemen. Dat is nog te veel greenwashing.” Wat vind je het belangrijkste verbeterpunt voor het vak? “De duurzaamheid van producten. Dat is niet alleen een ver- antwoordelijkheid voor ons als bedrijf, maar voor ons allen. We verschuilen ons nog te veel en te snel achter groen en het labeltje ‘eco’, zonder echt te weten wat de impact van het product is op het milieu. Ook onze industrie moet daarin veranderen. De PSI Sustainability Award, dat vind ik een voorbeeld van dat we nog een lange weg hebben te gaan. Dat is alleen voor de bühne. Daar zenden wij ook niet voor in, want zo’n prijs is niet serieus te nemen.” Wat kunnen we het komend jaar van jullie bedrijf verwachten? “Dat we de nieuwste innovatieve producten als eerste op de markt brengen. Verder zullen we onze unique value-added ser- vices verder uitrollen richting onze klanten. Ook onze customized sample-doosjes en sleevings zullen we verder uitbreiden.” Waar staat je bedrijf over 5 jaar? Weer op het podium om de award te pakken? “Als ik vijf jaar terugkijk is er wel veel gebeurd, maar geen heel schokkende dingen. Ik denk dat dat de komende vijf jaar ook niet zo zal zijn. Maar ik hoop dat we als betrouwbare leveran- cier gezien blijven worden, en één die altijd vooruitstrevend en innovatief is, ook op het vlak van sustainability. We staan voor stabiliteit; de afgelopen vijf jaar zijn we het hardst groeiende bedrijf in de branche geweest binnen Europa, autonoom. Dat willen we graag zo houden.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5