PromZ Vak 02-2019

2019 - nummer 2 - promzvak.nl 7 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper k.schaper@words.nl Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Pierre van den Ancker Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43854384 pierre.vandenancker@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË juni2019 - nummer2 Omzetgroei minder dan verwacht BRANCHE EEN BEETJE IN MINEUR Nieuwe koers voor Supremia Bas Lensen over de 11 merken van Toppoint PPP wil kwaliteitslabel worden 9 Het PPP legt ze langs de meetlat Goed dat het PPP extra gas geeft om de branchevereniging en het lidmaatschap meer waarde mee te kunnen geven. Het lidmaatschap moet gaan functioneren als een keurmerk en kwaliteitslabel bij - met name - eindklanten. Als dit wordt waargemaakt, heeft het lidmaatschap vanzelfsprekend ook (nog meer) meerwaarde voor de distributeurs die lid zijn van het PPP. En hoe meer leden, hoe sterker de branchevereniging wordt en meer power heeft. Mede daarom is het merkwaardig dat er nog steeds meer spelers geen lid zijn van het PPP dan wel. Het lidmaatschap is in het collectief belang van de branche, en daarmee in het individuele belang van iedere distributeur en zijn bedrijf. Het ‘what’s in it for me?’ is nu juist dat brede, collectieve belang. Om van het lidmaatschap meer een kwaliteitslabel te maken, voert het PPP een toetsingssysteem in om leden langs een meetlat van minimale kwaliteitseisen te kunnen leggen. De uitvoering ervan zal best nog wat haken en ogen kennen, maar het ondersteunt het streven naar (h)erkenning van het PPP door eindklanten. Distributeurs moeten er voor gaan. Support van de PPP-leden is nodig om – uiteindelijk – de eindklant te informeren en te overtuigen van de professionele meerwaarde van de brancheorganisatie en de leden. (Waarmee niet is gezegd dat niet-leden geen vakkundige leveranciers zouden zijn; maar juist die zouden zich moeten aansluiten bij het PPP.) Het PPP heeft budget vrijgemaakt om met eindklanten te communiceren. Maar het is een enorm – en ook kostbaar – karwei om ze te bereiken om de boodschap over te brengen. De eindklant zit immers verspreid over tienduizenden bedrijven in Nederland, met name in het MKB. Ook hier is de medewerking en steun van de leden, die een groot aantal van die eindklanten al servicen, onontbeerlijk. Maar zou het ook geen goed idee zijn om ook eindklanten te betrekken bij het PPP? In een bijzondere sectie Opdrachtgevers (zonder stemrechten e.d.) bijvoorbeeld. Dan komt de ‘aanval’ van twee kanten. In zo’n commissie kunnen inkopers en marketeers worden geïnformeerd over wat er bij komt kijken om als distributeur je vak goed te kunnen uitoefenen. Anderzijds kunnen opdrachtgevers distributeurs informeren over hoe zij tegen het vakgebied aankijken, wat zij verwachten van hun adviseurs en de inzet van promotionele producten, praktijkverhalen en cases delen, etc. Beide partijen zo nu en dan letterlijk samenbrengen onder één dak kan bijdragen aan wederzijds begrip en vakkennis, de profilering van het PPP en daarmee de doelstelling om te fungeren als kwaliteitslabel (naar alle partijen) ondersteunen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5