PromZ Vak 02-2019

2019 - nummer 2 – promzvak.nl 47 z (advertentie) Hebben promo artikelen nog wel nut? bestelling bij Amazon. De ene keer een drinkbeker, dan weer een pen of een blokje geeltjes. Natuurlijk, overal stond Amazon op waardoor er voor mij collectors items ontstonden. Ballon Ook Kleertjes.com verraste de kopers zo’n vijf jaar geleden met een ballon in de doos. Zodra de doos openging steeg de ballon op. Ik kan me goed indenken dat het ontvangen van kinderkleding toch een feestje was. Samen met je zoon of dochter een doos uitpakken en dan verrast worden door de ballon. Het kind liep te dansen door het huis. Als de moeder (of vader) later nog en keer kleren wilde kopen was de opmerking van de kinderen al snel, ja met een bal- lon! Bij grotere bestellingen zat er bijvoorbeeld een teddybeer of speelgoedauto bij. U merkt het ook als u eens businessclass vliegt met de KLM. Vlak voor de landing van een intercontinentale vlucht mag u een huisje uitzoeken. Niemand die dit weigert. Frequent Flyers houden lijstjes bij welke nummers ze al hebben. In het blad Holland Herald kunt u zelfs huisjes ruilen. Dure vliegtickets, maar een huisje geeft toch de doorslag bij de afweging voor veel zakenmensen. Deze huisjes zijn bij toeval ontstaan in de jaren zeventig, omdat er nog geen drank geschonken mocht worden aan boord. Huisjes met jenever vielen buiten dit verbod. Tot de dag van vandaag zijn de huisjes gevuld met jenever, maar wie weet dat nu nog? Het huisje is onderdeel van een zogenaamd affiniteitsprogramma, gebaseerd op promotie. Het gaat om meerwaarde Promotieartikelen die op deze manier worden toegepast zorgen voor meerwaarde bij de aankoop en voor een bestendige beleving. Juist klanten zullen het promo artikel sneller onthouden dan de echte aan- koop. Tegenwoordig speelt ook duurzaamheid een rol om artikelen acceptabel te maken en misschien ook wel onderscheidend. De toekomst van promotieartikelen zit niet meer in de greedfactor, maar in de hedoniefactor. Opvallend, onderscheidend en collectors items. Verrassen bij de koop of de aflevering. Het gaat niet meer om producten, maar om de koper. De ontvanger. Gewoon mensen van vlees en bloed die verrast en geknuffeld willen worden. Dat is van alle tijden, ondanks internet. 9 Prof. dr Cor Molenaar is Bijzonder Hoogleraar eMarketing, RSM/ ErasmusUniversiteit, directeur consultancy bureau eXQuo en auteur van boeken als Het einde van winkels? (2011), Kijken kijken anders kopen (2015) en De kracht van platformstrategie (2017).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5