PromZ Vak 02-2019

z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 45 8 We schrijven al jaren over de noodzaak van functionele premiums. Maar hebben promotio- nele producten zelf nog wel nut? Ja, als ze maar verrassen bij de koop of de aflevering. Het gaat niet meer om producten maar om de koper. De ontvanger. P romotieartikelen worden vaak gebruikt als verkoop promotor. Maar als de verkoop online gaat? Als klanten toch wel kopen (loyaliteit) en als er steeds meer maat- werk komt wat is dan nog het nut van promotionele artikelen? Beurzen vol met hebbedingetjes Als je over een beurs loopt, het maakt niet uit of het een con- sumentenbeurs of vakbeurs is, je ziet al die stands waar ze iets weggeven. Maar je ziet ook consumenten met tassen vol hebbedingetjes weer naar huis gaan, van proefmonsters tot folders, maar vooral gimmicks. Is het de ‘greed’ of de hedonie? Ook op vakbeurzen zie je bezoekers, al dan niet in pak, toch overal even kijken of er iets te halen valt, voor de kinderen natuurlijk… Een studente vroeg ooit aan mij of alle Nederlandse zakenmensen een mondhygiëne probleem hadden? Waarom? Omdat ze allemaal pepermuntjes aten die werden aangeboden bij al die stands. Waarom wordt er eigenlijk zoveel snoepgoed aangeboden? Ik was het antwoord schuldig, maar later viel mij dit inderdaad ook op. Op buitenlandse beurzen zie ik dit veel minder. Wel veel demonstraties en selectief nuttige, leuke of grappige promo producten. Langer effect Is het greed of hedonie? Bij greed moet je denken aan hebbe- dingetjes. Dit zijn ook de artikelen die je al snel in de papierbak vindt of slechts een beperkte levensduur hebben. Bij hedonie krijg je een boost in je geluksgevoel. Dat maakt je blij en heeft een langer effect. Dit is belangrijk bij het hedendaagse koopge- drag en associatie gedrag. Een mini red bull auto, een poppetje van Max, oranje shirtjes, of fietsje met Mathieu van de Poel. Het geeft een geluksgevoel bij mannen. Eenzelfde geluksgevoel als popsterren teweeg brengen bij vrouwen. En natuurlijk, gelukkige mensen kopen meer. Internet en promo-artikelen Maar internet dan? Dat is toch virtueel? Klopt, dan kun je ook vir- tuele dingen doen zoals avatars bij bestellingen, games, video’s, toegangscodes of wat een creatief persoon maar kan verzinnen. Maar er is meer. Iemand die online koopt heeft twee keer een geluksgevoel. Het moment van koop is het eerste geluksgevoel en het moment van aflevering het tweede geluksgevoel. Juist bij dit tweede geluksgevoel (fysiek) zijn er veel mogelijkheden. In de jaren negentig ontving ik steeds een cadeautje bij een TEKST: PROF. DR COR MOLENAAR Hebben promo artikelen nog wel nut?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5