PromZ Vak 02-2019

z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 43 9 eerste twee jaar hebben we dit nooit verteld aan onze klanten. Maar we merkten dat het goed was om dat verhaal ook bekend te maken. En dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is als wij dachten.” Oxious vindt het ook belangrijk om in een netwerk te opereren, legt Smit uit. “Zo werken we samen met I-did, een sociale onderneming die ervaringsplekken biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld als er labels voor de doeken moeten worden gemaakt. Zo trekken we onze manier van werken ook door naar Nederland.” Verschillende vormen van branding Oxious koopt de garen voor de doeken zelf in. Het afval, de draden en afgekeurde doeken van het atelier worden weer teruggebracht naar de fabriek, waar er weer nieuw garen van wordt gemaakt. “Sinds vorig jaar hebben we een hamam- doek die voor de helft uit gerecycled textiel bestaat. Dat is op het moment ons best lopende product. Daar hebben we net een luxe variant van gemaakt, die is wat rijker, wat dik- ker uitgevoerd.” Er zijn verschillende vormen van branding mogelijk, vertelt Smit. “De doeken kun je borduren of bedruk- ken, en logo’s kun je inweven in het doek zelf. Ik stuur zelf wel altijd aan op subtiele branding. Less is more. Dat sorteert meer effect dan schreeuwerige reclame. Je kunt ook kiezen voor een mooi label – een sleeve van gerecycled karton om het doek heen. En op die sleeve kun je ook het verhaal kwijt achter de hamamdoeken.” Gangbare aantallen kan Oxious uit voorraad leveren, ver- telt Smit. “Een hamamdoek met custom sleeve tot duizend stuks is binnen drie werkdagen leverbaar. Voor een doek met bedrukking hanteren we een levertijd van ongeveer twee weken. Als we doeken uit Turkije moeten laten komen, met een eigen design, moet je rekening houden met een termijn van zes tot acht weken.” Transparantie Bij professionalisering hoort ook dat je aan certificering werkt, meent Smit. “We vonden de algemene certificeringen niet zo goed passen bij waar wij voor staan. We zijn uitgekomen bij het Global Sustainable Enterprise System van het Nationaal Duurzaamheid Instituut. Dat is ontstaan uit MVO Nederland. Zij nodigen je uit om je onderneming heel transparant te maken. Ze bekijken de wijze waarop je produceert, je circulaire footprint – alles bij elkaar kom je tot een score waardoor het voor onze klanten en voor hun klanten goed zichtbaar wordt hoe wij ervoor staan en wat onze visie is. Dit systeem spreekt ons aan omdat je niet klaar bent als je een certificaat hebt; je moet continu in ontwikkeling blijven. Onze gerecyclede doeken zijn daarnaast getest en geclassificeerd als klasse-1 product als het gaat om de circulaire footprint. Verder zijn we ook Oeko-Tex-gecertificeerd.” Dubbeltje goedkoper “Onze distributeurs zijn ook echt onze ambassadeurs. Ik merk dat er steeds meer enthousiasme is om ons verhaal te vertel- len. Een van onze distributeurs bracht ons binnen bij een groot vakantiepark. Die eindklant heeft ons product puur gekozen op het verhaal dat erachter zit. Dat is een goede ontwikkeling. Drie jaar geleden zaten we nog volop in de prijsconcurrentie. Voor een dubbeltje goedkoper ging de klant ergens anders naartoe. Maar nu kiest de afnemer ons product vanwege het verhaal. Ik denk dat de toekomst is aan bedrijven die al langer geantici- peerd hebben op de duurzame ontwikkelingen. Aanbieders die beide doen – duurzame en vervuilende producten – maar die het eigenlijk niet zoveel interesseert wat ze nou verkopen, gaan het in mijn ogen uiteindelijk niet redden.” The Humble Co. Oxious verkoopt ook producten van The Humble Co, zoals Humble Brush-tandenborstels van bamboe of maïs, en bamboe rietjes die je kunt schoonmaken en hergebruiken, als alternatief voor de plastic rietjes. Aan het merk is ook een stichting verbonden, de Humble Smile Foundation. Een deel van de opbrengst wordt besteed aan projecten in arme landen waar kinderen veel zoete (want goedkopere) producten eten. Smit kan daarin ook weer iets van haar affiniteit met het onderwijs kwijt; ze denkt actief mee over de educa- tieprogramma’s van The Humble Co. Esther Smit (l) en Loes Stapper

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5