PromZ Vak 02-2019

42 TEKST: ALLARD FREDERIKS Duurzame producten met een verhaal. Dat horen we vaker. Oxious doet het ook. Steeds vaker is in de markt te horen dat de leverancier van hamamdoeken serieus werk maakt van sustainability. Niet alleen met een duurzaam product, maar in de hele bedrijfsvoering, door goed werkgeverschap, samenwerking met andere sociale ondernemingen en transparantie over certificeringen. Dat verhaal slaat aan. Oxious ademt duurzaamheid B adstofdoeken zijn sinds jaar en dag succesnummers onder de promotionele producten. Het zijn gewilde artikelen die echt worden gebruikt. De duurzamere vari- anten zijn ook in opkomst. Want ga maar na: handdoeken en badlakens zijn meestal gemaakt van katoen. Voor de productie van 1 kilo katoen wordt ongeveer 8.000 liter water verbruikt. Esther Smit vond een alternatief in de hamamdoeken. “In een hamamdoek zit veel minder katoen dan in een badstofdoek. Kun je nagaan wat de milieuwinst op een product is als je in plaats van een badlaken een hamamdoek gebruikt.” Na functies als beleidsadviseur en projectmanager bij de over- heid en een korte uitstap naar het onderwijs belandde Esther Smit min of meer toevallig in de promotionele-productenbran- che. “Ik wilde het wel graag anders doen. Op beurzen, zoals de PSI, zag ik veel producten voor eenmalig gebruik. Ik kon me niet voorstellen dat je dat soort artikelen zou willen inzetten om te laten zien dat je je klanten waardeert.” Via een agent in Turkije kwam Smit in aanraking met hamamdoeken. Ze liet wat samples overkomen en ging aan de slag. Concurrent wordt compagnon Op De Leveranciersdagen legde Smit de eerste contacten met distributeurs. Daar ontmoette ze ook haar huidige compagnon, Loes Stapper. “Zij was eigenlijk mijn concurrent. Ze verhandelde ook hamamdoeken, voor PF Concept. We hadden eigenlijk direct een klik.” In september 2015 gingen Smit en Stapper samen ver- der in Oxious. Ze begonnen met verschillende producenten in Turkije. Maar sinds twee jaar heeft Oxious de productie daar zelf in handen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat daarbij voorop. Dat komt niet alleen tot uiting in het product zelf, maar ook in de manier waarop het bedrijf omgaat met medewerkers. “Al toen we nog met andere fabrikanten werkten, brachten deze producenten de doeken in een heel klein dorpje in Turkije bij de vrouwen thuis, die de handgeknoopte randjes eraan maakten. Aan het eind van de dag werden de geknoopte doeken weer opgehaald. De vrouwen kregen dan per stuk betaald. Die bedra- gen zijn heel laag – daar bouwen mensen niets mee op. Wij hebben die vrouwen hard nodig. Het is veel beter om ze in een sociale context met elkaar te laten werken. Daarom hebben we ze op een gegeven moment uitgenodigd om bij ons te sollicite- ren. Ze kwamen dan met hun man op gesprek. Eerst kwamen de mannen nog wel eens controleren of dat wel goed ging, maar al snel zagen we ze niet meer.” Goed werkgeverschap Oxious toont goed werkgeverschap door de vrouwen in vaste dienst te nemen. Ze krijgen salaris, en sociale verzekeringen en pensioenopbouw zijn geregeld. “In piektijden kunnen we opscha- len tot twintig medewerksters,” zegt Smit. “De vrouwen die we in het begin hebben aangenomen zijn nog steeds bij ons in dienst. Ze vinden het prettig om zich te ontwikkelen. Een van hen heeft daar inmiddels de dagelijkse leiding. Daardoor kunnen wij ons steeds meer bezighouden met de sales in Nederland.” Goed werkgeverschap is ook een kenmerk van een sustainable business. Oxious heeft dat in de genen, maar Smit erkent dat het bedrijf er tot voor kort nauwelijks mee naar buiten trad. “De

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5