PromZ Vak 02-2019

z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 33 9 Het blijft mensenwerk Het voorstel voor een accreditatiesysteem, dat op de laatstge- houden ALV werd gepresenteerd, is door bijna alle huidige leden goedgekeurd. De voorwaarden voor het lidmaatschap waar dis- tributeurs (en in een later stadium ook suppliers) aan moeten voldoen zijn opgesteld door het PPP-bestuur. Het heeft iets weg van de slager die zijn eigen vlees keurt, maar iemand moet het doen, maar wel iemand met de nodige kennis van het vak en zo objectief als mogelijk. Van Veelen: “We zijn onafhankelijke bestuurders, maar het blijft uiteindelijk altijd mensenwerk.” Het accreditatiesysteem scherpt ook de missie van het PPP aan, vindt Van Veelen. “Het PPP is er niet alleen om opdrachtgevers te overtuigen van de toegevoegde waarde van de inzet van promotionele producten; iets wat vooral ook de taak is van de individuele distributeurs. Als branchevereniging willen we vooral focussen op het overbrengen naar de eindklant waar het PPP voor staat en wat voor hem de meerwaarde is van samenwer- ken met een distributeur die PPP-lid is. Vanaf de eerste dag dat we met ProComm PPP-lid waren, hebben we het label van de branchevereniging op onze visitekaartjes gezet, en daarmee onderscheidden we ons meteen van een paar honderd colle- ga’s die geen lid waren. Met het lidmaatschap heb je een stuk gereedschap in huis – dat moet je dan toch ook gebruiken? Onze opdrachtgevers kennen het PPP door ons. We vertellen over de opleidingen binnen het PPP, het MVO-certificaat enzovoort. En als prospects niet weten wat het PPP is, dan zeggen we dat hun huidige leverancier kennelijk geen lid is van de branche- vereniging van het vak. Je moet het lidmaatschap aanvallend inzetten, vind ik.” Punten halen in vier segmenten Om de nodige accreditatiepunten te halen moeten distributeurs kunnen aantonen dat ze voldoen aan onderdelen in vier seg- menten: Basisvoorwaarden en de drie pijlers: Kennis en Kunde, Sustainability en Social Business, en Inzet voor de Branche. Men moet minimaal 20 punten per segment halen. De activiteiten die men in dit kader heeft uitgevoerd, moet men uploaden via het nog te ontwikkelen software systeem, zodat er getoetst kan worden en de juiste hoeveelheid punten kunnen worden toe- gekend. Men moet 100 punten behalen, evenwichtig verdeeld over de segmenten. Eind dit jaar moet het hele systeem gereed zijn voor introductie, eind volgend jaar is het de bedoeling dat de leden de accreditatiepunten hebben gehaald. Hoe weet de eindklant straks dat het PPP-lidmaatschap een kwaliteitslabel is? Van Veelen: “Er is een communicatiebudget van enkele tiendui- zenden euro’s – en dat is veel voor onze begroting. We willen samenwerken met een communicatiebureau. Dat ligt nu op het bordje van de reclamecommissie die we daarvoor hebben samengesteld.” Van Veelen verwacht dat het nog een hele klus zal zijn om de merkbekendheid van het PPP en het verder laden van het merk te realiseren, immers je praat over meer dan honderdduizend bedrijven waar dit bewerkstelligd moet worden. Ook hier spelen de leden een belangrijke rol om de gewenste positionering uit te dragen naar de markt, vindt hij. “Zij hebben immers de contacten met de eindklanten, en een groot aantal van hen zijn al klant bij een van de PPP-leden.” Waarmee kunnen punten worden behaald? Bij de Basisvoorwaarden behoren daartoe o.a. het onderteke- nen van de Code of Conduct, het opnemen van het PPP-logo in de bedrijfscommunicatie en een online bedrijfsprofiel onderhouden. In de pijler Kennis en Kunde gaat het o.a. om het volgen van de masterclass Nima en PPP, het bijwonen van kennissessies, bezoeken van vakbeurzen. Onder Sustainability en Social Business staan bijvoorbeeld genoemd lidmaatschappen van MVO, BSCI, ISO, beschikken over een CSR team en een recall procedure. Bij Inzet voor de Branche gaat het bijvoorbeeld om het onder- steunen van PPP-campagnes, deelname in PPP-commissies, klankbordsessies en marktonderzoeken, het bijwonen van de ALV. Er is geen plek voor zogeheten slapende leden. Actief mee- doen is een must. Aandachtspunten van het PPP in het kort: ‘De wereld om ons heen verandert: verantwoord ondernemen, toenemende wet- en regelgeving, ketenintegratie, internet, bewustwording consumeergedrag.’ ‘Behoefte vanuit de markt verandert: hoe kies ik de juiste leveran- cier, meer zekerheid over verantwoord geproduceerde producten, meer zekerheid en inzicht in orderprocedures.’ ‘Er is behoefte aan een verdere professionalisering, ondersteund door een sterke branchevereniging. Het PPP-lidmaatschap moet toegevoegde waarde hebben voor de individuele leden en erkend worden als kwaliteitslabel door eindklanten. Alleen samen maken we ons vakgebied sterker.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5