PromZ Vak 02-2019
32 “ H et PPP is er niet voor mensen die maar wat aan- rommelen.” Dat zei Joop van Veelen toen hij in 2015 afscheid nam als voorzitter van de branchevereniging. Hij zei toen ook: “De instap in dit vak is laag, maar de weg naar de top kost veel tijd en inzet. En de distributeur die dat er niet voor over heeft, neemt zijn vak niet serieus.” Toen Van Veelen in 2011 voor de eerste keer voorzitter werd, zei hij al: “We moeten geen eliteclub worden, maar ook niet maar ieder- een toelaten. Niet iedereen die zichzelf distributeur noemt, kan zomaar PPP-lid worden. Van belang is dat we als PPP ook de buitenwereld duidelijk maken dat we een vereniging van professionele vakgenoten zijn.” En dat streven staat nu weer hoog op de agenda. Professionalisme verbeteren Wil je als branchevereniging alle bedrijven in de branche verte- genwoordigen, dan kun je stellen dat iedereen die actief is in de promotionele productensector PPP-lid moet kunnen zijn. Maar je kunt er ook voor kiezen om het PPP-lidmaatschap pas toe te kennen als bewezen is dat het bedrijf professioneel te werk gaat en niet ‘beunhaast’ met ‘de handel in spiegeltjes en kraaltjes’. Van Veelen: “Overigens moet iedereen dat voor zichzelf weten, en zijn er ook klanten die vinden dat ze ‘spiegeltjes en kraaltjes’ inkopen. Maar ik denk niet dat deze distributeurs, die ik wel eens gekscherend ‘de fietsenmakers in onze branche’ noem, het PPP 4.0 staat voor de ambitie van de branchevereniging om het lidmaatschap een kwa- liteitslabel te laten zijn, dat wordt (h)erkend door de eindklant. Leden die de bij dit label behorende accreditatiepunten behalen kunnen zich positief onderscheiden van niet-leden. Voorzitter Joop van Veelen: “Met dit kwaliteitslabel bieden ze meerwaarde.” TEKST: KARIN SCHAPER PPP-lidmaatschap moet kwaliteitslabel worden professionalisme en het aanzien van het vak verbeteren, noch dat van het PPP. En de meerderheid van die bedrijven zijn niet-leden, want daar zijn er nou eenmaal meer van.” Meerwaarde meegeven Het is niet zo, benadrukt Van Veelen, dat een distributeur die geen PPP-lid is niet professioneel te werk zou gaan. Maar om het PPP en het lidmaatschap meerwaarde mee te geven – zeker richting opdrachtgevers - heeft het PPP sinds begin van dit jaar er voor gekozen om het PPP-lidmaatschap te linken aan bewe- zen aanwezige kennis en kunde op het specifieke vakgebied van promotionele producten. Reden waarom het PPP gaat werken met een accreditatie (een garantie dat een bedrijf, product of dienst voldoet aan bepaalde eisen) voor het lidmaatschap. Het PPP-lidmaatschap moet een keurmerk van de branche richting eindklant worden, vergelijk het met de Bovag, en dat kan alleen als de club bestaat uit professionals, zegt Van Veelen. “Het is goed om het accent op vakkennis te leggen. We hopen daarmee ook aantrekkingskracht uit te oefenen op de goede collega’s die zich nog niet bij het PPP hebben aangesloten. Om het PPP-lidmaatschap een keurmerk naar opdrachtgevers te laten zijn, moet de vrijblijvendheid er van af. En dat we met de toetsing misschien in de eigen voet schieten, omdat er dis- tributeurs zullen zijn die hun lidmaatschap moeten of willen opzeggen, het zij zo.” Joop van Veelen foto: Luzan Veenendaal
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5