PromZ Vak 02-2019

z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 27 9 Nieuwe strategie, nieuw management voor Supremia “Wij voelen ons voor onze klanten eigenlijk ook meer een partner voor diensten dan sec promotionele producten. We moeten in concepten denken, niet in producten. Bij Supremia zijn we geen distributeurs die met een koffertje langskomen. Het koffertje is niet meer van deze tijd. Het product komt later, als we weten wat de klant wil bereiken. We willen meedenken met de klant en de one stop solution voor hem zijn. Onze ambitie is om de best tangible customer experience te bieden,” zegt Verdonck. Nieuw managementteam “Om deze doelstellingen te bereiken zijn we de strategie aan het aanscherpen en de organisatie opnieuw aan het inrichten,” zegt Verdonck. “Als gevolg daarvan gaat ook Koen Heyvaert (ceo Supremia onder Capiton) de organisatie verlaten en zijn we een nieuw managementteam aan het samenstellen die ervaring heeft met Customer Intimicy, Value Creation, Digitalisatie en de rol van data, maar ook de waarden van Supremia kan ver- sterken. De nieuwe organisatie zal volledig operationeel zijn aan het eind van deze zomer. Met customer intimacy willen we veel meer een partnerpositie gaan innemen in plaats van een pure leveranciersrelatie. Vanuit Supremia kunnen we onze klanten helpen hun brands sterker te maken. Onze portfolio van diensten is uitgebreid en globaal met een focus op value creatie: Platform gerelateerde branding via onze webshop-oplossing, Promotionele activiteiten, Packaging oplossingen en Loyalty oplossingen. Daarenboven zetten onze creatieve teams de visie van onze klanten om in concrete inspirerende verhalen, die reke- ning houden met de huidige trends zoals duurzaamheid.” “Verder willen we dicht bij de klant aanwezig zijn en daarom zul- len we blijven investeren in een sterke internationale en lokale klantenrelatie. Dit is ook het geval voor Nederland, waar we de organisatie in Breda en Amsterdam hebben samengebracht om de Nederlandse markt beter te kunnen bedienen.” Saffelberg Net als een aantal jaar geleden heeft Saffelberg Investments het heft weer in handen. Saffelberg heeft alle aandelen van de Duitse investeringsmaatschappij Capiton AG, Olivier Somers (die een jaar geleden nog negatief in het nieuws kwam door voetbalschandalen rond KV Mechelen) en enkele oud- Gemaco’ers overgenomen. Volgens zeggen vergroot (voorheen) Gemaco door de over- name van het Britse Supremia ook zijn belang in Amerika en Azië. Het bijna 40 jaar oude Supremia is een van de 200 snelst groeiende bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Supremia werkt voor ondernemingen als Unilever, Diageo en Coty, maar ook - net als ‘het oude’ Gemaco - voor AB InBev. Gemaco werkt o.a. voor het Ministerie van Defensie, Coca-Cola, Ferrero, Kraft Heinz en banken als KBC, New Holland en Deme. In een eerder gesprek zei Koen Heyvaert eens: “Je positione- ren als een inkoper die voor de laagste prijs gaat, is niet wat wij willen. Dat is niet onderscheidend en ben je heel verge- lijkbaar met vele anderen.” Opvallend genoeg is dat nu juist wel iets waar Gemaco de laatste jaren in Nederland om werd bekritiseerd. Het bedrijf won vele tenders op prijs, en ging er vaak met een gestrekt been in - tot ergernis van vele collega- distributeurs die aan dezelfde tenders meededen. Hij sprak toen ook over meer samenwerking tussen distribu- teurs onderling c.q. met suppliers: dat zou ook kunnen opgaan waar het gaat over tenders. We hebben hier in PromZ Vak al eerder aandacht aan besteed. De branche (lees PPP en de BAPP) zou er aan moeten werken dat tenders, die veel tijd en geld kosten, (deels) worden vergoed door de opdrachtgevers, helemaal als er zelfs om uitgewerkte creatieve voorstellen wordt gevraagd. De productenbranche zou een voorbeeld kun- nen nemen aan hoe de grote communicatiebureaus (verenigd in de VEA) dit hebben geregeld en onderling regelen. Er is een zogeheten Pitchcode die o.a. de volgende twee punten bevat: Realistische vergoeding De kosten van het bureau worden (deels) gedekt door een pitchvergoeding voor de verliezende bureaus. Deze ver- goeding is in verhouding met de gevraagde prestatie. Het winnende bureau ontvangt een nader te bepalen, realisti- sche betaling voor het winnende concept/strategie/plan. Als er extra creatieve rondes nodig zijn worden deze opnieuw vergoed. Respect voor auteursrecht Het auteursrecht van de geleverde ideeën blijft eigendom van de verliezende bureaus, ook als er een pitchvergoeding wordt betaald. Voor het winnende bureau zijn de contractuele afspraken leidend.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5