PromZ Vak 02-2019
z 2019 - nummer 2 - promzvak.nl 23 9 Gaat de industrie goed om met de discussie rond wegwerpplastic? En krijgt de industrie die kans eigenlijk (nog) wel van de politiek en de consument? Moet het roer drastisch om? “Ik vind dat we als branche al al het mogelijke doen. Het is wel complexer dan iedereen wellicht denkt. Unilever riep vijf jaar geleden al: wij gaan al onze verpakkingen duurzaammaken. Als ik nu in de supermarkt loop zie ik nog steeds waanzinnig veel plastic. Het zou daarom ten onrechte zijn als Brussel zijn pijlen op de promobranche richt. Daarnaast merk ik dat prijs een heel belangrijk issue blijft voor eindklanten. De klant kiest uiteindelijk toch vaak niet voor het sustainable verhaal.” Als je met de kennis van nu opnieuw kon beginnen in deze sector, wat zou je dan anders hebben gedaan? “Ik zou nog wel een keer zo’n klapper willen maken als we destijds hebben gehad met de Wuppie. Verder zijn we vijf jaar geleden conceptmatiger gaan werken, aanschurkend tegen hoe reclamebureaus opereren. Ik zou willen dat ik daar eerder in had geïnvesteerd.” Welke ambitie streef je na met je bedrijf? “Door de jaren heen zijn we een steady speler gebleven. In de crisis heb ik mijn hele personeelsbestand kunnen behouden en in de afgelopen drie jaar hebben we dubbelcijferige groei kunnen realiseren. Een goed werkklimaat, dat is wat ik echt belangrijk vind. Dat neemt niet weg dat ik de groeimogelijkheden wel zie. Ik heb net de handtekening gezet voor een nieuwe hal van vijfhonderd vierkante meter.” Wat zie je graag anders bij suppliers? “In het verleden werkten we met zo’n vierhonderd suppliers. We zijn teruggegaan naar vijftig partijen. Over die vijftig hebben we niets te klagen. Naar mijn idee moeten we wel stoppen met het streven naar de snelste levertijden. Een week is echt top. We moeten onze klanten een beetje opvoeden. Ze weten toch al een half jaar van tevoren dat er een beurs aankomt? Ga met je klant om tafel, neem gestructureerd hun jaaragenda door en probeer daar conceptmatig goede producten bij te vinden.” Zie je suppliers steeds meer, al dan niet openlijk, rechtstreeks naar eindklanten opschuiven, en vice versa? “Wij zien het bij de grote generalisten niet gebeuren. Ik geloof nog steeds in de eerlijkheid van de supplier die ons belevert. Al onze klantadressen liggen al bij de supliers. Het zou heel makkelijk voor ze zijn om dat te misbruiken, maar dat doe je één keer en dan is het einde oefening. Bij specialisten is het anders. Een partij als Secrid heeft ons ruim vijf jaar geleden bewust buitengesloten. En Dopper werkt alleen nog met preferred partners. Wij zijn er een van, maar het levert niet de marges op waar we heel gelukkig van worden. Nieuwkomers houden ook nog wel eens alles in eigen hand, maar die moeten vaak nog uitvinden hoe ze de retail en de zakelijke markt moeten scheiden. Niet zelden besluiten ze dan alsnog om met distributeurs te gaan werken. Hoe mooi is het, als je een groep distributeurs hebt die jouw product verkopen?” ‘We moeten onze klanten een beetje opvoeden’ Marco Stalenhoef
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5