PromZ Vak 02-2019

2019 - nummer 2 – promzvak.nl 19 z (advertentie) 9 Distributeurs geven ‘niks’ weg Uiteraard is het communiceren via media niet de enige wijze waarop men met potentiële klanten in contact komt. Niet min- der dan driekwart belt prospects op om afspraken te maken. 6% van de distributeurs stuurt potentiële klanten ongevraagd monsters van actuele promotionele producten. Eigenlijk is dit een verbazingwek- kend laag percentage. De promotionele productenbranche probeert al tientallen jaren de opdrachtgever duidelijk te maken dat de inzet van tastbare gadgets en cadeautjes een perfecte vorm van verkooponder- steuning is. Maar bij hun eigen verkoopinspanningen maakt maar een op de twintig distributeurs zelf gebruik van het zo krachtige wapen ‘pre- mium’. Ben je dan nog geloofwaardig als adviseur? Distributeurs geven immers hoog op van hun adviesrol… Wat is de verkoophit van 2019? Evenals vorig jaar is aan de respondenten gevraagd welk product dé verkoophit van 2019 gaat worden. De helft van de respondenten weet het niet of durft het niet te zeggen. Degenen die wel een voorspel- ling aandurven noemen het vaakst duurzame producten, gevolgd door (draadloze) elektronische producten en textiel/kleding op de derde plaats. Vorig jaar was de volgorde omgekeerd. Toen werd elektronica het vaakst als verkoophit genoemd met duurzame producten op de tweede plaats. Duurzaamheid valt dus niet meer weg te denken uit het promotionele landschap. Het blijft ook hier verrassend dat zoveel distributeurs niet kunnen of durven zeggen wat populair gaat worden op het gebied van promotionele producten. Wederom geldt de vraag hoe je dan nog kunt volhouden dat je klanten een inspirerend advies kunt geven. Conclusies De Tussenmeting 2019 heeft laten zien dat het nog steeds goed gaat binnen de branche al lijkt er eind 2018 bij veel distributeurs een tijdelijke dip in de omzet te zijn geweest. Maar ook voor 2019 geldt nog steeds een positieve omzetverwachting. Distributeurs hebben te maken met een aantal ontwikkelingen. Zo is er de groei van online. Die zal nog wel een aantal jaren doorzetten, zij het in een vrij langzaam tempo. Maar distributeurs die zich bewust niet op het pad van online verkoop willen begeven zullen toch moeten nadenken over de vraag welke rol zij in de toekomst willen spelen. Of je het alleen redt met weinig zeggende kreten als ‘meer service’ en ‘beter advies’ kan betwijfeld worden. Immers, op de adviesrol van veel distributeurs valt nog wel het nodige af te dingen. Een sterk punt van de online verkopers is hun lage prijsniveau maar de kans is groot dat binnenlandse online aanbieders steeds meer last zullen krijgen van nog goedkopere buitenlandse online aanbieders. De branche schijnt nog niet echt een antwoord te hebben gevonden op de opkomst van die buitenlandse aanbieders, behalve door weer te stellen dat men meer service geeft en dat men de eigen klanten waarschuwt voor de gevaren van die buitenlandse aanbieders. Tel daarbij op dat 40% van de distributeurs zich nog niet met de vraag heeft beziggehouden hoe ze die buitenlandse concurrentie moeten pareren en er ontstaat een beeld van een wat defensief ingestelde markt die nog zoekende is naar een overtuigende manier om zijn eigen sterktepunten te verzilveren. Zoals altijd blijft er werk aan de winkel. Branche een beetje in mineur

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5